> 2

2.     ѕол≥тична влада ≥ пол≥тична система.

 

2.1.†† ѕон¤тт¤, ознаки та ефективн≥сть пол≥тичноњ влади.

2.2.†† —утн≥сть, структура ≥ функц≥њ пол≥тичноњ системи.

2.3.†† ќсобливост≥ пол≥тичноњ системи ”крањни.

 

2.1.ѕон¤тт¤, ознаки та ефективн≥сть пол≥тичноњ влади.

ѕроблема влади Ї основним, визначним елементом пол≥тики, одним з найдавн≥ших складових пол≥тичного знанн¤. Ѕоротьба за владу, њњ зд≥йсненн¤ Ї сенсом д≥¤льност≥ субТЇкт≥в пол≥тичного процесу, вона супроводжуЇ пол≥тичне житт¤ людства прот¤гом ус≥Їњ його ≥стор≥њ. ¬лада ≥снуЇ в будь-¤кому сусп≥льств≥ ≥ Ї результатом ≥снуванн¤ в≥дм≥нност≥ ≥нтерес≥в.

¬лада - це багатогранне, пол≥системне сусп≥льне ¤вище. ” звТ¤зку з цим ≥снуЇ багато р≥зноман≥тних визначень влади. ¬лада - це, передус≥м, здатн≥сть ≥ можлив≥сть зд≥йснювати свою волю, чинити визначальний вплив на повед≥нку та д≥¤льн≥сть людей за допомогою авторитету, права, насильства. ѕредставники р≥зних ф≥лософсько-пол≥тичних напр¤мк≥в при визначенн≥ влади акцентують увагу на тих елементах, ¤к≥ на њх думку, Ї найважлив≥шими. Ќаприклад, прихильники б≥хев≥оризму п≥д владою розум≥ють особливий тип повед≥нки, при ¤кому одн≥ люди наказують ≥ншим, а т≥ њм п≥дкорюютьс¤. ¬ сусп≥льств≥, в ¤кому живемо ми, боротьба за владу служить полем найгостр≥ших битв у вс≥х сферах сусп≥льного житт¤: в пол≥тиц≥, економ≥ц≥, культур≥ ≥ на вс≥х р≥вн¤х соц≥альноњ орган≥зац≥њ. Ѕазуючись на цьому, вид≥л¤ють владу економ≥чну, пол≥тичну, правову, в≥йськову, духовну, с≥мейну. «асобами зд≥йсненн¤ цих р≥зновид≥в сусп≥льноњ влади виступають право, авторитет, переконанн¤, традиц≥њ, ман≥пул¤ц≥њ, примус, насильство; формами орган≥зац≥њ - плануванн¤, кер≥вництво, управл≥нн¤, координац≥¤, орган≥зац≥¤, управл≥нн¤, контроль. ¬лада ¤к сусп≥льне ¤вище виникаЇ при на¤вност≥ таких елемент≥в:

-     ≥снуванн¤ не менше двох ≥ндив≥дуальних чи групових субТЇкт≥в, що беруть участь у владних в≥дносинах;

-     волеви¤вленн¤ володарюючого по в≥дношенню до п≥двладного через розпор¤дженн¤ або наказ, в ¤кому передбачають певн≥ санкц≥њ у випадку неп≥дкоренн¤ влад≥;

-     обовТ¤зков≥сть п≥дкоренн¤ наказов≥;

-     на¤вн≥сть сусп≥льних норм, ¤к≥ закр≥пл¤ють право володарюючого видавати накази та обовТ¤зков≥сть њх виконанн¤.

ѕостаЇ питанн¤: що може виступати джерелом влади? ƒо джерел влади в будь-¤кому њњ про¤в≥ прийн¤то в≥дносити силу, багатство, орган≥зац≥ю, положенн¤ в сусп≥льств≥, ≥нформац≥ю та знанн¤. ’арактерними ознаками влади виступають так≥ ознаки:

-     дом≥нуванн¤ владноњ вол≥;

-     на¤вн≥сть особливого апарату управл≥нн¤;

-     можлив≥сть застосуванн¤ примусу по в≥дношенню до сусп≥льства чи особистост≥;

-     монопол≥¤ на регламентац≥ю житт¤ сусп≥льства.

ѕри зд≥йсненн≥ влади важливим елементом виступають владн≥ ресурси. –есурси влади - це сукупн≥сть засоб≥в, використанн¤ ¤ких забезпечуЇ вплив на обТЇкти влади у в≥дпов≥дност≥ з ц≥л¤ми субТЇкта. ¬ладн≥ ресурси прийн¤то под≥л¤ти на:

-     економ≥чн≥ - матер≥альн≥ ц≥нност≥, необх≥дн≥ дл¤ сусп≥льного виробництва ≥ споживанн¤ (земл≥, грош≥, корисн≥ копалини ≥ т. д.);

-     соц≥альн≥ - здатн≥сть п≥двищенн¤ соц≥ального статусу або рангу, м≥сц¤ в соц≥альн≥й структур≥;

-     силов≥ - збро¤ ≥ апарат ф≥зичного примусу, спец≥ально п≥дготовлен≥ дл¤ цього люди;

-     демограф≥чн≥ - люди ¤к ун≥версальний ресурс, що створюЇ ≥нш≥ ресурси;

-     пол≥тико-правов≥ - конституц≥¤, закони, програмн≥ документи пол≥тичних парт≥й;

-     ≥нформац≥йн≥ - знанн¤ та ≥нформац≥¤, засоби њх отриманн¤ та розповсюдженн¤.

 

ќдним з основних та найважлив≥ших дл¤ пол≥толог≥њ р≥зновид≥в сусп≥льноњ влади Ї влада пол≥тична. ѕол≥тична влада - це здатн≥сть, право або можлив≥сть сусп≥льних груп та ≥ндив≥д≥в, ¤к≥ њх представл¤ють, зд≥йснювати вплив на пол≥тичну д≥¤льн≥сть ≥ пол≥тичну повед≥нку людей та њх обТЇднань за допомогою вол≥, авторитету, права, насильства.

—убТЇктом пол≥тичноњ влади може бути ц≥лий народ, державний орган, окремий ≥ндив≥д, над≥лений владою. Ѕезпосередн≥ми субТЇктами пол≥тичноњ влади Ї пол≥тичн≥ ≥нститути та њх органи, ¤к≥ збер≥гають ≥ зд≥йснюють кер≥вництво р≥зними сферами житт¤, мають у своЇму розпор¤дженн≥ засоби влади, обирають ц≥л≥ та способи њх реал≥зац≥њ.

ќбТЇктом пол≥тичноњ владиЇ все те, на що (чи на кого) спр¤мован≥ владн≥ в≥дносини. ÷е може бути сусп≥льство вц≥лому, тобто народ, ≥ кожний громад¤нин зокрема. ¬ демократичному сусп≥льств≥ народ одночасно виступаЇ ≥ субТЇктом, ≥ обТЇктом влади.

¬агом≥сть ≥снуванн¤ пол≥тичноњ влади по¤снюЇтьс¤ виконанн¤м нею широкого спектра важливих дл¤ сусп≥льства функц≥й. ƒо них в≥днос¤ть:

-     розробку та прийн¤тт¤ р≥шень з важливих напр¤мк≥в розвитку сусп≥льства;

-     виробленн¤ стратег≥њ управл≥нн¤ сусп≥льством;

-     оперативне управл≥нн¤ та регулюванн¤ сусп≥льними процесами;

-     контроль за найважлив≥шими параметрами стаб≥льност≥ та спр¤мованост≥ розвитку сусп≥льства.

’арактерними рисами пол≥тичноњ влади Ї легальн≥сть, вплив, верховенство, всезагальн≥сть, моноцентричн≥сть, лег≥тимн≥сть, ефективн≥сть.

Ћегальн≥сть влади - це њњ законн≥сть, юридична правом≥рн≥сть.

¬ерховенство влади - це обовТ¤зков≥сть виконанн¤ сформульованих нею владних р≥шень ус≥ма членами сусп≥льства.

¬плив влади - це здатн≥сть, вм≥нн¤ субТЇкта пол≥тики зд≥йснювати вплив з певною метою на повед≥нку соц≥альних груп, орган≥зац≥й чи ≥ндив≥д≥в.

¬сезагальн≥сть влади визначаЇтьс¤ њњ здатн≥стю д≥¤ти на основ≥ права в≥д ≥мен≥ всього сусп≥льства.

ћоноцентричн≥сть влади характеризуЇтьс¤ ≥снуванн¤м загальнодержавного центру прийн¤тт¤ р≥шень (таким центром Ї система владних орган≥в).

≈фективн≥сть (результативн≥сть) влади визначаЇтьс¤ результатами реал≥зац≥њ ус≥х задум≥в, платформ, програм, њњ здатн≥стю ефективно управл¤ти ус≥ма сферами сусп≥льного житт¤, дос¤гати пол≥тичноњ мети оптимальними засобами. ѕроте одразу ж виникаЇ проблема встановленн¤ ун≥версального критер≥¤, за ¤ким можна обТЇктивно визначити ефективн≥сть пол≥тичноњ влади. ѕри винайденн≥ формули ефективност≥ пол≥тичноњ влади необх≥дно врахувати так≥ фактори:

-     в≥дображенн¤ в д≥¤льност≥ влади ≥нтерес≥в тих сусп≥льних груп, ¤к≥ вона представл¤Ї;

-     оптимальн≥сть орган≥зац≥йноњ структури р≥зних г≥лок влади;

-     високий профес≥йний р≥вень пол≥тичних кадр≥в;

-     оптимальн≥сть прийн¤тт¤ та впровадженн¤ пол≥тичних р≥шень;

-     лег≥тимн≥сть влади.

Ћег≥тимн≥сть влади − це стан, при ¤кому спос≥б формуванн¤ ≥ д≥¤льност≥ пол≥тичноњ влади зб≥гаЇтьс¤ з ≥снуючими в сусп≥льств≥ нормами та ц≥нност¤ми, а результати д≥¤льност≥ в≥дпов≥дають соц≥альним оч≥куванн¤м, ¤к≥ визнаЇ народ. ≤ншими словами, це добров≥льне визнанн¤ ≥снуючоњ влади громад¤нами, дов≥ра до нењ з њх сторони, визнанн¤ њњ справедливою, прогресивною. ¬≥дпов≥дно, лег≥тимац≥¤ - це процес визнанн¤ влади правочинною, утвердженн¤ њњ лег≥тимност≥. ѕроте умови, за ¤ких влада визнавалась правочинною, залежали в≥д ≥сторичноњ епохи, под≥й чи крањни. ¬ сучасних демократичних сусп≥льствах влада стаЇлег≥тимною через визнанн¤ њњ народом за допомогою встановлених законом демократичних процедур вибор≥в. ѕроте в минулому здеб≥льшого влада отримувала статус лег≥тимност≥ через успадкуванн¤ њњ главою держави в≥д своњх предк≥в.

ћакс ¬ебер вид≥лив три основн≥ типи лег≥тимност≥ влади:

“радиц≥йна влада базуЇтьс¤ на звича¤х коритис¤ влад≥, в≥р≥ у незворушн≥сть встановленого пор¤дку. “радиц≥йн≥ норми в такому сусп≥льств≥ розгл¤даютьс¤ ¤к непорушн≥; неп≥дкоренн¤ њм призводить до застосуванн¤ встановлених сусп≥льством санкц≥й. ѕроте ц≥ санкц≥њ стосуютьс¤ не лише п≥длеглих, а й правител≥в.

Ћегальна влада ірунтуЇтьс¤ на законослухн¤ност≥, визнанн≥ добров≥льно встановлених норм, ¤к≥ регулюють в≥дносини володарюванн¤ ≥ п≥дкоренн¤. ÷ей тип лег≥тимност≥ характерний дл¤ сучасних демократичних крањн, де добров≥льно встановлен≥ норми - це конституц≥¤, на ¤к≥й базуЇтьс¤ рац≥ональна модель володарюванн¤.

’аризматична влада базуЇтьс¤ на в≥р≥ п≥длеглих у надзвичайн≥ зд≥бност≥ та велич особистост≥ свого пол≥тичного л≥дера (харизма в≥д грецького - Ѕожий дар, вин¤тковий талант). “акий л≥дер впевнений, що виконуЇ важливу ≥сторичну м≥с≥ю ≥ тому вимагаЇ в≥д п≥длеглих беззаперечноњ покори. “ому такий тип лег≥тимац≥њ влади може призвести до встановленн¤ диктатури.

јмериканський пол≥толог ƒ.≤стон, анал≥зуючи сучасн≥ пол≥тичн≥ системи, також встановив три типи лег≥тимност≥ пол≥тичноњ влади.

ѕерший тип лег≥тимност≥ в≥н назвав ≥деолог≥чною лег≥тимн≥стю. ¬она базуЇтьс¤ на переконаност≥ людей у правильност≥ ц≥нностей та принцип≥в, на ¤к≥ посилаЇтьс¤ влада, а також у тому, що ц¤ влада сама њх дотримуЇтьс¤. —труктурна лег≥тимн≥сть ≥снуЇ у сусп≥льств≥, де ≥снуЇ повага людей до механ≥зм≥в ≥ норм ≥снуючоњ системи влади. ѕерсонал≥стська (особист≥сна) лег≥тимн≥сть ірунтуЇтьс¤ на моральному схваленн≥ народом ос≥б, ¤к≥ перебувають при влад≥. Ќа перший погл¤д, цей тип лег≥тимност≥ дуже схожий на харизматичний (за ћ.¬ебером). ѕроте персонал≥стська лег≥тимн≥сть - це не лише психолог≥чне сприйн¤тт¤ чи п≥дтримка пол≥тичного л≥дера, пол≥тичноњ ел≥ти. ÷е, в першу чергу, рац≥ональне осмисленн¤ д≥¤льност≥ пол≥тичноњ влади загалом ≥ пол≥тичного л≥дера зокрема.

Ќа практиц≥ д≥Ї не один, а два-три чинники лег≥тимац≥њ влади, на п≥дстав≥ ¤ких ≥ визнаЇтьс¤ њњ правочинн≥сть.

Ќайпоширен≥шим р≥зновидом пол≥тичноњ влади Ївлада державна. ќкр≥м характерних рис сусп≥льноњ влади взагал≥, державна передбачаЇ ще й ≥нш≥ ознаки:

-     зд≥йснюЇтьс¤ особливим, в≥докремленим в≥д решти сусп≥льства апаратом;

-     Ї д≥йсною на територ≥њ, на ¤ку поширюЇтьс¤ державний суверен≥тет;

-     волод≥Ї монопол≥Їю на виданн¤ закон≥в;

-     може, при необх≥дност≥, звернутис¤ до засоб≥в орган≥зованого законодавчого примусу.

«м≥ст пол≥тичноњ влади розкриваЇтьс¤ через њњ функц≥њ. ƒо них належить формуванн¤ пол≥тичноњ системи, пол≥тичних в≥дносин м≥ж державою ≥ сусп≥льством, громадськими сп≥льнотами, пол≥тичними ≥нститутами, апаратами ≥ органами державного управл≥нн¤, парт≥¤ми, громад¤нами ≥ т. д; орган≥зац≥¤ пол≥тичного житт¤ сусп≥льства; управл≥нн¤ сусп≥льними ≥ державними справами на р≥зних р≥вн¤х; кер≥вництво органами влади, пол≥тичними ≥ непол≥тичними процесами; контроль за пол≥тичними в≥дносинами, створенн¤ певного типу правл≥нн¤, пол≥тичного режиму ≥ державного устрою (монарх≥њ, республ≥ки), в≥дкритого чи закритого сусп≥льства. ѕол≥тична влада виконуЇ таким чином орган≥зац≥йн≥, регул¤тивн≥ та контрольн≥ функц≥њ, ¤к≥ конкретизуютьс¤ в багатьох видах пол≥тичноњ д≥¤льност≥ (прийн¤тт¤ пол≥тичних р≥шень, формуванн¤ управл≥нських кадр≥в, вдосконаленн¤ системи виконавчоњ влади).

‘ункц≥онуванн¤ влади в сусп≥льств≥ повТ¤зане з розпод≥лом сусп≥льноњ прац≥ на управл≥нську та виконавчу по вертикал≥, побудовою владних в≥дносин у форм≥ сусп≥льноњ п≥рам≥ди, при ¤к≥й нижч≥ верстви п≥рам≥ди передають на верх ¤кусь частину своЇњ вол≥, а владна верх≥вка повинна враховувати цю волю при прийн¤тт≥ пол≥тичних р≥шень. ≤гноруванн¤ владною верх≥вкою ≥нтерес≥в нижчих верств призводить до в≥дчуженн¤ влади в≥д народу, перетворенн¤ њњ в деспот≥ю чи тиран≥ю. ƒжерелом влади Ї народ, нац≥¤. ≤гноруванн¤ владою вол≥ та ≥нтерес≥в народу слугуЇ основою дл¤ зм≥ни влади. “ак≥ вих≥дн≥ положенн¤ теор≥њ народного суверен≥тету, ¤к≥ лежать в основ≥ сучасноњ, представницькоњ демократ≥њ.

¬ажливими засобами проти утвердженн¤ тиран≥њ ≥ диктатури Ї:

- розмежуванн¤ та незалежн≥сть трьох г≥лок влади - законодавчоњ, виконавчоњ та судовоњ;

- децентрал≥зац≥¤ влади.

ўе старогрецьк≥ ф≥лософи ѕлатон та јр≥стотель у залежност≥ в≥д того, хто знаходивс¤ при влад≥ та в чињх ≥нтересах вона зд≥йснювалас¤, вид≥л¤ли три можлив≥ форми пол≥тичноњ влади: монарх≥ю, аристократ≥ю, пол≥тею (або демократ≥ю), ¤к≥ за умови њх деградац≥њ могли виродитись в≥дпов≥дно у тиран≥ю, ол≥гарх≥ю ≥ охлократ≥ю.

ѕол≥толог, економ≥ст, украњнець за походженн¤м Ѕ.√аврилишин, анал≥зуючи сучасн≥ пол≥тичн≥ системи, прийшов до висновку про ≥снуванн¤ трьох тип≥в пол≥тичного правл≥нн¤ (форми сучасноњ влади).

¬лада типу противаги характеризуЇтьс¤ под≥лом влади на законодавчу, виконавчу ≥ судову; на¤вн≥стю правл¤чоњ ел≥ти ≥ опозиц≥њ; функц≥онуванн¤м системи противаг; на¤вн≥стю пер≥одичних вибор≥в; прийн¤тт¤м р≥шень зг≥дно з принципом б≥льшост≥.

 олег≥альна влада в≥дзначаЇтьс¤ на¤вн≥стю високого ступен¤ консенсусу у сусп≥льств≥, прихильн≥стю до пол≥тичних курс≥в ≥ р≥шень, в≥дсутн≥стю незгод та конфл≥кт≥в.

”н≥тарна влада характеризуЇтьс¤ концентрац≥Їю влади, в≥дсутн≥стю оф≥ц≥йноњ опозиц≥њ чи противаги, ≥деолог≥чним виправданн¤м будь-¤ких непопул¤рних чи малопопул¤рних р≥шень влади. —аме через так≥ характеристики ускладнюЇтьс¤ процес приходу до влади новоњ пол≥тичноњ ел≥ти.

 

2.2.—утн≥сть, структура ≥ функц≥њ пол≥тичноњ системи.

¬лада в сусп≥льств≥ функц≥онуЇ, утворюючи складну систему взаЇмозвТ¤зк≥в та залежностей.

–еал≥зац≥¤ пол≥тичноњ влади певними способами, у тих чи ≥нших формах, з використанн¤м р≥зноман≥тних ресурс≥в в≥дбуваЇтьс¤ за допомогою пол≥тичноњ системи сусп≥льства.

—истема - це впор¤дкована сукупн≥сть взаЇмод≥ючих компонент≥в, ¤ка виникаЇ ≥ функц≥онуЇ дл¤ дос¤гненн¤ певноњ мети ≥ волод≥Ї ≥нтегративними ¤кост¤ми, що не властив≥ окремим компонентам, ¤к≥ њњ утворюють. ќдн≥Їю з найскладн≥ших систем (або пол≥системним комплексом) Ї пол≥тична система.

—уть пол≥тичноњ системи, р≥зн≥ аспекти њњ функц≥онуванн¤ можна виразити через сукупн≥сть визначень. ” найширшому розум≥нн≥, пол≥тична система - це ц≥л≥сна впор¤дкована сукупн≥сть пол≥тичних ≥нститут≥в, пол≥тичних ролей, взаЇмин, процес≥в, пол≥тико-правових норм, пол≥тичноњ культури, за допомогою ¤ких утверджуЇтьс¤ ≥ функц≥онуванн¤ пол≥тичноњ влади, забезпечуЇтьс¤ соц≥альна ≥ пол≥тична стаб≥льн≥сть. ¬одночас, дл¤ дос¤гненн¤ певних досл≥дницьких ц≥лей можна використовувати ≥ б≥льш вузьке визначенн¤, зг≥дно з ¤ким пол≥тична система сусп≥льства Ї сукупн≥стю пол≥тичних ≥нституц≥й, взаЇмод≥¤ ≥ взаЇмов≥дносини м≥ж ¤кими забезпечують реал≥зац≥ю пол≥тичноњ влади. ÷е той механ≥зм, за допомогою ¤кого зд≥йснюЇтьс¤ регулюванн¤ сусп≥льноњ системи, управл≥нн¤ нею.

ƒо пол≥тичноњ системи вход¤ть: пол≥тична (державна) влада; пол≥тичн≥ ≥нститути, пол≥тичн≥ в≥дносини, пол≥тичн≥ рол≥ ≥ процеси; пол≥тико-правов≥ норми; пол≥тична культура.

÷ентральний елемент пол≥тичноњ системи - пол≥тична влада. ¬она Ї метою виникненн¤ та ≥снуванн¤ конкретноњ пол≥тичноњ системи, надаЇ ц≥леспр¤мованого, ≥нтегративного характеру про¤ву ≥нших елемент≥в, њх взаЇмозв'¤зкам ≥ взаЇмод≥њ. ѕол≥тичн≥ в≥дносини - це взаЇмод≥¤ первинних (нац≥њ, соц≥альн≥ групи, ≥ндив≥дууми) ≥ вторинних (пол≥тичн≥ ≥нститути, групи тиску, лобб≥) суб'Їкт≥в пол≥тики, держави ≥ громад¤н з приводу влади, обм≥ну њњ ресурсами.

ќсновним пол≥тичним ≥нститутом Ї держава - нос≥й сусп≥льноњ влади, структура, що за своЇю природою може приймати ≥ реал≥зовувати владн≥ р≥шенн¤ щодо розпод≥лу ц≥нностей у сусп≥льств≥. „ерез державу, ¤к њњ нев≥д'Їмний компонент, в пол≥тичну систему входить арм≥¤. ” пол≥тичну систему вход¤ть (або т≥сно взаЇмод≥ють з нею) р¤д ≥нститут≥в недержавного характеру Ч пол≥тичн≥ парт≥њ, громадськ≥ орган≥зац≥њ, товариства, пол≥тичн≥ рухи, громадська думка, засоби масовоњ комун≥кац≥њ. ƒл¤ багатьох ≥з них пол≥тична д≥¤льн≥сть Ї лише одним ≥з аспект≥в њх функц≥онуванн¤.

—кладовою частиною пол≥тичноњ системи Ї людина з њњ пол≥тичним статусом. як учасник пол≥тичного процесу людина включена в пол≥тичну д≥¤льн≥сть, маЇ права ≥ певн≥ пол≥тичн≥ обов'¤зки.

∆иттЇд≥¤льн≥сть пол≥тичноњ системи, сила њњ впливу на розвиток сусп≥льства виражаЇтьс¤ у функц≥¤х. √оловн≥ функц≥њ пол≥тичноњ системи:

-     нормативно-регулююча: визнанн¤ пол≥тичних ц≥лей ≥ завдань сусп≥льства, виробленн¤ програм њх реал≥зац≥њ та моб≥л≥зац≥¤ ресурс≥в на њхнЇ виконанн¤;

-     репрезентативна: представництво нац≥ональних, рег≥ональних та соц≥альних групових ≥нтерес≥в;

-     ≥нтегруюча, що ви¤вл¤Їтьс¤ в об'Їднанн≥ вс≥х сусп≥льних груп, нац≥ональн≥й консол≥дац≥њ;

-     орган≥зац≥¤ та в≥дтворенн¤ пол≥тичного житт¤: зм≥цненн¤ влади, розвиток ≥ вдосконаленн¤ пол≥тичних ≥нститут≥в, забезпеченн¤ њх стаб≥льного функц≥онуванн¤;

-     пол≥тичного ≥нформуванн¤, комун≥кац≥њ та соц≥ал≥зац≥њ, тобто забезпеченн¤ ор≥Їнтац≥њ людей у пол≥тичному житт≥ та включенн¤ њх у пол≥тичне сп≥лкуванн¤ ≥ пол≥тичну д≥¤льн≥сть, засвоЇнн¤ ними ≥снуючих пол≥тичних ц≥нностей ≥ норм.

‘ункц≥њ пол≥тичноњ системи не Ї незм≥нними. ¬они розвиваютьс¤ ≥з врахуванн¤м особливостей пол≥тичного простору ≥ часу, конкретно-≥сторичноњ обстановки, дос¤гнутого р≥вн¤ розвитку економ≥ки, культури, пол≥тичноњ стаб≥льност≥.

’арактер ≥ зм≥ст д≥¤льност≥ пол≥тичноњ системи можна визначити ¤к за сигналами, ¤к≥ надход¤ть до системи, так ≥ за р≥шенн¤ми, ¤к≥ вона приймаЇ на ц≥ сигнали. ∆иттЇд≥¤льн≥сть пол≥тичноњ системи вир≥шальною м≥рою залежить в≥д њњ реагуванн¤ на зворотн≥й звТ¤зок. –еакц≥¤ на вимоги населенн¤ залежить в≥д характеру пол≥тичноњ системи. “отал≥тарна система придушуЇ ц≥ вимоги, авторитарна - враховуЇ частково, а демократична - прагне врахувати повн≥стю. якщо влада байдужа до вимог член≥в сусп≥льства й оп≥куЇтьс¤ лише власними потребами, то њњ р≥шенн¤ й д≥њ н≥коли не знайдуть п≥дтримки, а отже така влада не матиме майбутнього.

—оц≥олог≥чна концепц≥¤ визначаЇ два базових набори функц≥й пол≥тичноњ системи - функц≥њ УвводуФ ≥ функц≥њ УвиводуФ. якщо перш≥ зд≥йснюютьс¤ переважно неур¤довими п≥дсистемами, то друг≥ - прерогатива владних структур.

ƒо функц≥й УвводуФ належать:

-     пол≥тична соц≥ал≥зац≥¤ й залученн¤ громад¤н до участ≥ у пол≥тичному житт≥;

-     артикул¤ц≥¤ ≥нтерес≥в р≥зноман≥тних груп населенн¤;

-     агрегуванн¤ ≥нтерес≥в, тобто перетворенн¤ вимог на альтернативи державноњ пол≥тики;

-     ††пол≥тична комун≥кац≥¤

-     процес передач≥ ≥нформац≥њ ≥ формуванн¤ переконань, що спри¤Ї налагодженню доброзичливих взаЇмов≥дносин м≥ж громад¤нами й ур¤дом.

‘ункц≥¤ми УвиводуФ Ї створенн¤ норм-закон≥в, що визначають повед≥нку громад¤н у сусп≥льств≥. ѕроцес нормотворчост≥ включаЇ р¤д етап≥в: визначенн¤ пол≥тики ≥ виб≥р загальноњ мети; п≥дготовку р≥шень ≥ конкретних правил дл¤ дос¤гненн¤ ц≥лей; застосуванн¤ вироблених норм-закон≥в; контроль за њх дотриманн¤м. ÷ю функц≥ю зд≥йснюють переважно органи судовоњ влади.

¬≥дпов≥дно до правовоњ концепц≥њ пол≥тична система Ч це сукупн≥сть державних ≥ недержавних соц≥альних ≥нститут≥в, ¤к≥ зд≥йсню≠ють владу, управл≥нн¤ сусп≥льством, регулюють взаЇмов≥дносини м≥ж громад¤нами, соц≥альними та етн≥чними групами, забезпечують стаб≥льн≥сть сусп≥льства та пор¤док у ньому.

ѕол≥тична система сусп≥льства включаЇ:

-     характеристи≠ку соц≥ального зм≥сту влади, њњ нос≥¤, взаЇмод≥ю з економ≥чною сфе≠рою;

-     систему ≥нститут≥в, орган≥зац≥й, через ¤к≥ зд≥йснюЇтьс¤ влада в сусп≥льств≥ та регулюютьс¤ пол≥тичн≥ в≥дносини;

-     прин≠ципи, норми д≥¤льност≥ ≥нститут≥в пол≥тичноњ влади, спр¤мован≥сть ц≥Їњ д≥¤льност≥.

 

ѕол≥тична система Ч це сукупн≥сть трьох взаЇмод≥ючих п≥дсистем:

≥нституц≥ональноњ, ≥нформац≥йно-комун≥кативноњ ≥ нормативно-регул¤≠тивноњ.

≤нституц≥ональна п≥дсистема включаЇ так≥ ≥нститути, ¤к держава, пол≥тичн≥ парт≥њ, групи ≥нтерес≥в. ѕров≥дним ≥нститутом, ¤кий зосеред≠жуЇ максимальну пол≥тичну владу, Ї держава. ћаючи владу, матер≥≠альн≥ ресурси й апарат примусу, держава орган≥зовуЇ пол≥тичне, економ≥чне ≥ духовне житт¤ крањни; встановлюЇ статус соц≥альних ≥нсти≠тут≥в, ¤к≥ зд≥йснюють владу, та юридичн≥ рамки њх д≥¤льност≥; забезпе≠чуЇ баланс ≥нтерес≥в класових, етн≥чних, профес≥йних та ≥нших соц≥аль≠них сп≥льнот; захищаЇ ≥нтереси сусп≥льства на м≥жнародн≥й арен≥. ” демократичному сусп≥льств≥ значну роль в≥д≥грають пол≥тичн≥ парт≥њ ≥ групи ≥нтерес≥в, ¤к≥ впливають на формуванн¤ державних структур, пол≥тичний розвиток сусп≥льства. ѕом≥тне, а в де¤ких крањнах пров≥дне м≥сце в пол≥тичному житт≥ сусп≥льства належить рел≥г≥йним орган≥за≠ц≥¤м, церкв≥. ¬ авторитарному ≥ тотал≥тарному сусп≥льств≥ функц≥њ цих ≥нститут≥в деформован≥.

≤нформац≥йно-комун≥кативна п≥дсистема встановлюЇ зв'¤зок м≥ж ≥нститутами пол≥тичноњ системи. ÷е Ч канали переданн¤ ≥нформац≥њ влад≥ (зв≥ти п≥дв≥домчих установ, консультац≥њ ≥з зац≥кавленими гру≠пами), а також засоби масовоњ ≥нформац≥њ. якщо в демократичних сус≠п≥льствах останн≥ в≥дносно незалежн≥, то в авторитарних ≥ тотал≥тар≠них Ч повн≥стю залежн≥ в≥д правл¤чоњ ел≥ти.

Ќормативно-регул¤тивну п≥дсистему створюють р≥зноман≥тн≥ нор≠ми, ¤к≥ визначають повед≥нку людей у пол≥тичному житт≥, а саме: њх участь у процесах висуненн¤ вимог, перетворенн¤ цих вимог на р≥шен≠н¤, зд≥йсненн¤ р≥шень.

Ќорми можна розд≥лити на норми-закони ≥ норми-звички. ≤ норми-закони, ≥ норми-звички спри¤ють пол≥тичн≥й взаЇмод≥њ, запоб≥ганню конфл≥кт≥в чи хаосу в сусп≥льств≥. Ќорми-закони зумовлюють процес законодавства, визначають (або не визначають, залежно в≥д режиму) права: голосу, свободи слова, створенн¤ асоц≥ац≥й та ≥н. Ќормою-звичкою можна назвати участь громад¤н у пол≥тиц≥ через пол≥тичн≥ парт≥њ ≥ групи.

¬ажливим компонентом пол≥тичноњ системи Ї њњ структура. «а визначенн¤м американського вчено≠го √. јлмонда, структура Ч це доступна дл¤ спостереженн¤ д≥¤льн≥сть, що формуЇ пол≥тичну систему. « ц≥Їю метою створюЇтьс¤ механ≥зм функ≠ц≥онуванн¤ державноњ влади, ¤ка Ї базовим елементом пол≥тичноњ сис≠теми, њњ орган≥зац≥йноњ структури. ÷ей механ≥зм ¤вл¤Ї собою складний комплекс спец≥альних орган≥в ≥ установ, що виконують ¤к внутр≥шн≥, так ≥ зовн≥шн≥ функц≥њ управл≥нн¤ справами сусп≥льства. ÷е - пред≠ставницьк≥ установи, або законодавча влада; виконавчо-розпор¤дч≥ орга≠ни; судов≥ ≥нституц≥њ; органи громадського пор¤дку та служби безпеки; збройн≥ сили. ѕ≥дкреслимо: основою д≥¤льност≥ держави Ї три "г≥лки" влади: законодавча, виконавча та судова. ѕод≥л влади маЇ в≥дбуватис¤ ≥ по вертикал≥: загальнодержавна, рег≥ональна та м≥сцева.

—л≥д зробити одне по¤сненн¤.  оли йдетьс¤ про под≥л влади, то треба мати на уваз≥: дл¤ ефективного функц≥онуванн¤ влада не може др≥бнитис¤, а маЇ бути Їдиною. “ому точн≥ше говорити про под≥л функц≥й р≥зних г≥лок влади, њх завдань ≥ повноважень.

“ипи пол≥тичних систем. ” сучасн≥й пол≥тичн≥й науц≥ ≥снують р≥зн≥ критер≥њ визначенн¤ тип≥в пол≥тичних систем. Ќаприклад, за ступенем централ≥зац≥њ влади, типом ц≥нностей пол≥тичн≥ системи квал≥ф≥куютьс¤ ¤к тотал≥тарн≥, л≥берально-демократичн≥, демократичн≥, конституц≥йн≥.

Ќайпоширен≥шим критер≥Їм класиф≥кац≥њ пол≥тичних систем Ї в≥дпов≥дн≥сть ≥деал≥в ≥ ц≥нностей сусп≥льства тим формам, в ¤к≥ воно орган≥зоване. ¬иход¤чи з цього критер≥ю, розр≥зн¤ють чотири типи пол≥тичних систем. ÷е насамперед англо-американська пол≥тична сис≠тема. √ромад¤ни крањн, ¤к≥ мають цю пол≥тичну систему (—Ўј, јнг≠л≥¤,  анада, јвстрал≥¤), ставл¤ть над усе свободу особи, добробут ≥ безпеку. ƒл¤ ц≥Їњ пол≥тичноњ системи характерн≥ ч≥тко структурована багатопарт≥йн≥сть, под≥л влади ≥ високий ступ≥нь стаб≥льност≥,

ƒо пол≥тичних систем континентально-Ївропейського типу можна в≥днести ‘ранц≥ю, Ќ≥меччину, ≤тал≥ю. ƒл¤ них характерн≥ розмањт≥сть пол≥тичноњ культури, сп≥в≥снуванн¤ нових ≥ старих культур. Ќаприк≠лад, ‘ранц≥њ, пор¤д з прихильн≥стю до представницькоњ влади, влас≠тив≥ плеб≥сцитарна традиц≥¤, схильн≥сть до попул≥зму. ≤стор≥њ в≥дом≥ зверненн¤ Ќаполеона Ѕонапарта, Ўарл¤ де √ол¤ до форм пр¤моњ де≠мократ≥њ. ” так≥й пол≥тичн≥й систем≥, ¤к правило, багато пол≥тичних парт≥й з р≥зними ≥деолог≥¤ми ≥ традиц≥¤ми. ѕричому вони мають знач≠ний вплив у сусп≥льств≥.

ƒо≥ндустр≥альна, або частково ≥ндустр≥альна, пол≥тична система характерна дл¤ крањн јз≥њ, јфрики та Ћатинськоњ јмерики. “ут по≠Їднуютьс¤ зах≥дн≥ ц≥нност≥, етн≥чн≥ та рел≥г≥йн≥ традиц≥њ. ƒан≥ системи мають невиразний под≥л влади. јрм≥¤ та бюрократичний апарат час≠то беруть на себе законодавч≥ функц≥њ, владн≥ органи втручаютьс¤ в судов≥ процедури. як правило, у таких системах поширен≥ особистий авторитаризм, влада одн≥Їњ парт≥њ, високий потенц≥ал насильства. ѕол≥тична участь громад¤н у державних справах обмежена м≥сцевим р≥внем.

≤, нарешт≥, пол≥тична система тотал≥тарного типу. ѕрикладом Ї фашистська ≤тал≥¤, нацистська Ќ≥меччина. ” так≥й пол≥тичн≥й систем≥ в≥дсутн≥ незалежн≥ групи ≥нтерес≥в. ѕол≥тична участь суто декоратив≠на. ƒ≥¤льн≥сть засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ суворо контролюЇтьс¤ вла≠дою. ƒл¤ тотал≥тарних сусп≥льств характерн≥ надзвичайна централ≥≠зац≥¤ влади й високий ступ≥нь насильства. «в≥дси Ч функц≥ональна нестаб≥льн≥сть, засилл¤ бюрократ≥њ. ѕарт≥њ, арм≥њ, служб≥ безпеки до≠водитьс¤ часто виконувати нехарактерн≥ дл¤ них завданн¤.

ќтже, у пол≥тичн≥й науц≥ немаЇ ун≥версального пон¤тт¤ пол≥тичноњ системи. ≤ все ж виокремимо загальне дл¤ вс≥х визначень: пол≥тична система асоц≥юЇтьс¤ ≥з застосуванн¤м узаконеного ф≥зичного примусу.

ѕол≥тична система, ¤к ≥ будь-¤ка ≥нша, маЇ свою ≥стор≥ю, св≥й початок ≥ к≥нець, переживаЇ етапи зародженн¤ ≥ становленн¤, розвитку ≥ п≥днесенн¤. ¬ цьому пол¤гаЇ ≥сторичний аспект пол≥тичноњ системи. ѕол≥тична система ”крањни на сучасному етап≥ знаходитьс¤ в стад≥њ розвитку вс≥х њњ компонент≥в, наповненн¤ њњ функц≥й новим зм≥стом, що в≥дпов≥даЇ статусу незалежноњ самост≥йноњ держави.

—тановленн¤ ≥ розвиток пол≥тичноњ системи ”крањни в≥дбуваЇтьс¤ в пер≥од переходу в≥д тотал≥тарного до демократичного сусп≥льства еволюц≥йним шл¤хом. —уперечливий характер њњ розвитку ви¤вл¤Їтьс¤ в пов≥льних темпах пол≥тичноњ структуризац≥њ сусп≥льства, незавершеност≥ процес≥в виникненн¤ багатопарт≥йност≥ ≥ парт≥йних систем, прагненн¤х використати пол≥тичн≥ ц≥нност≥ минулого без врахуванн¤ зм≥сту ≥ специф≥ки пол≥тичного розвитку ”крањни на сучасному етап≥.

Ќовий етап у розвитку пол≥тичноњ системи ”крањни настав з прийн¤тт¤м  онституц≥њ ”крањни 28 червн¤ 1996 р. ќсновний «акон держави визначив засади формуванн¤ ≥ розвитку пол≥тичноњ системи, закр≥пив функц≥њ њњ окремих елемент≥в, розкрив зм≥ст та особливост≥ д≥¤льност≥ державну пол≥тичн≥й систем≥.

2.3. ќсобливост≥ пол≥тичноњ системи ”крањни.

—ьогодн≥ у наш≥й держав≥ в≥дбуваЇтьс¤ активний процес становленн¤ нового типу пол≥тичноњ системи, що в≥дображаЇтьс¤ у формуванн≥ системи орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, запровадженн≥ ≥нституту президентськоњ влади, под≥л≥ пол≥тичноњ влади та на¤вност≥ механ≥зму стримувань ≥ противаг.

ѕол≥тична система ”крањни характеризуЇтьс¤ такими ознаками:

-     перех≥д в≥д неправового до правового типу;

-     лег≥тимна дл¤ б≥льшост≥ населенн¤;

-     миролюбна, неагресивна;

-     позбавлена власноњ глобальноњ (загальнопланетарноњ) системи забезпеченн¤ нац≥ональних ≥нтерес≥в;

-     система, ¤ка поки що нездатна забезпечити зростанн¤ р≥вн¤ ≥ ¤кост≥ добробуту ус≥х основних верств населенн¤, але ¤ка збер≥гаЇ елементи Усоц≥альноњ державиФ;

-     св≥тська (на в≥дм≥ну в≥д рел≥г≥йноњ чи атењстичноњ);

-     етатизована (одержавлена);

-     система з недостатньо високим ≥нтелектуальним р≥внем пол≥тики;

-     система з пол≥тичним дом≥нуванн¤м певних соц≥альних верств Уреформованоњ традиц≥йноњ номенклатуриФ, новоњ УноменклатуриФ, Унувориш≥вФ та ≥н.

ќсновними напр¤мками формуванн¤ ≥ розвитку пол≥тичноњ системи ”крањнина сучасному етап≥ Ї:

-     побудова демократичноњ соц≥ально правовоњ держави;

-     утвердженн¤ громад¤нського сусп≥льства;

-     подальший розвиток ≥ вдосконаленн¤ пол≥тичних в≥дносин, пол≥тичних принцип≥в та норм;

-     зростанн¤ пол≥тичноњ св≥домост≥ та пол≥тичноњ культури сусп≥льства ≥ особи;

-     вдосконаленн¤ д≥¤льност≥ засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ.

 

 

“аблиц¤ 2.1.

¬лада ¤к ¤вище

’арактерн≥ ознаки

ƒжерела

дом≥нуванн¤ владноњ вол≥

на¤вн≥сть особливого апарату управл≥нн¤

можлив≥сть застосуванн¤ примусу по в≥дношенню до сусп≥льства та особистост≥

монопол≥¤ на регламентац≥ю житт¤ сусп≥льства

сила

багатство

орган≥зац≥¤

знанн¤, ≥нформац≥¤

положенн¤ в сусп≥льств≥

 

“аблиц¤ 2.2.

¬лада ¤к ¤вище

ќсновн≥ види

«асоби зд≥йсненн¤

‘орми орган≥зац≥њ

економ≥чна

пол≥тична

правова

в≥йськова

духовна

с≥мейна

право

авторитет

переконанн¤

традиц≥њ

ман≥пул¤ц≥њ

примус

насильство

плануванн¤

кер≥вництво

управл≥нн¤

координац≥¤

орган≥зац≥¤

контроль

 


“аблиц¤ 2.3.

 

–есурси влади

≈коном≥чн≥

—илов≥

ƒемограф≥чн≥

—оц≥альн≥

≤нформац≥йн≥

ѕол≥тико-правов≥

ћатер≥альн≥ ц≥нност≥, необх≥дн≥ дл¤ сусп≥льного виробництва ≥ споживанн¤: грош≥, земл≥, корисн≥ копалини

«бро¤ ≥ апарат ф≥зичного примусу, спец≥ально п≥дготовлен≥ дл¤ цього люди

Ћюди ¤к ун≥версальний ресурс, що створюЇ ≥нш≥ ресурси

«датн≥сть п≥двищенн¤ соц≥ального статусу або рангу, м≥сц¤ у соц≥альн≥й структур≥

«нанн¤ та ≥нформац≥¤; засоби њх отриманн¤ та розповсюдженн¤

 онституц≥¤, закони, програмн≥ документи пол≥тичних парт≥й

 

“аблиц¤ 2.4.

 

–есурси влади

ќсновн≥ принципи

‘ункц≥њ

лег≥тимн≥сть

д≥Їв≥сть

реальн≥сть

передбачлив≥сть

колег≥альн≥сть

самокритичн≥сть

тверд≥сть

терпим≥сть

виробленн¤ стратег≥њ управл≥нн¤ сусп≥льством

розробка та прийн¤тт¤ докладних р≥шень з основних напр¤мк≥в розвитку сусп≥льства

оперативне управл≥нн¤ та регулюванн¤ сусп≥льними процесами

контроль за найважлив≥шими параметрами стаб≥льност≥ та спр¤мованост≥ розвитку сусп≥льства

 

 


“аблиц¤ 2.5.

 

—труктура пол≥тичноњ системи

ѕол≥тична (державн) влада

ѕол≥тичн≥ ≥нститути

ѕол≥тичний процес (пол≥тична) д≥¤льн≥сть

ѕол≥тичн≥ в≥дносини

ѕол≥тико-правов≥ норми

ѕол≥тична культура та ≥деолог≥¤

Ћюдина ¤к основний нос≥й ус≥х вид≥в пол≥тичноњ д≥¤льност≥

 

“аблиц¤ 2.6.

 ласиф≥кац≥¤ пол≥тичноњ системи

 ритер≥њ класиф≥кац≥њ

«м≥ст

«а джерелом влади

демократична (конституц≥йна)

автократична

«а в≥дношенн¤м до д≥йсност≥

консервативна, реформаторська

прогресивна, реакц≥йна

«а станом пол≥тичноњ структури ≥ р≥внем пол≥тичноњ культури

англо-американська

континентально-Ївропейська

до≥ндустр≥альна (частково-≥ндустр≥альна)

тотал≥тарна

«а характером ≥ спр¤мован≥стю пол≥тичного процесу

командна

змагальна

соц≥опримиренська

 

—ловник найб≥льш уживаних терм≥н≥в

 

јристократ≥¤ (грец. - кращий в≥д влади) − форма державного правл≥нн¤, за ¤коњ ус¤ повнота влади належить найб≥льш прив≥лейованому стану або р¤дов≥й знат≥; узагальнююча назва ел≥ти пан≥вних верств сусп≥льства.

¬иконавча влада − одна з трьох г≥лок державноњ влади, ¤ка забезпечуЇ реал≥зац≥ю прийн¤тих закон≥в ≥ пол≥тичних р≥шень на вс≥й територ≥њ крањни, регулюЇ розвиток р≥зних сфер сусп≥льних в≥дносин на основ≥ вироблених пол≥тичних курс≥в, забезпечуЇ зд≥йсненн¤ прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нства.

¬лада здатн≥сть ≥ можлив≥сть брати участь у прийн¤тт≥ ≥ реал≥зац≥њ р≥шень, зд≥йснювати свою волю, вир≥шальний вплив на повед≥нку, д≥¤льн≥сть людей за допомогою р≥зних засоб≥в - авторитету, права, насильства.

ƒемократ≥¤ (в≥д грец. демос - народ, кратос - влада) − народовладд¤, народоправство, влада народу, державний устр≥й, при ¤кому джерелом ≥ нос≥Їм влади виступаЇ народ, забезпечуютьс¤ права ≥ свободи людини ≥ громад¤нина, меншин, р≥вноправност≥ при розв'¤занн≥ проблем сусп≥льного вр¤дуванн¤.

ƒиктатура (в≥д лат. диктатура) необмежена влада особи, класу, соц≥альноњ групи в держав≥, що спираЇтьс¤ на насильство, а також в≥дпов≥дний пол≥тичний режим.

«аконодавча влада - система державних ≥нститут≥в, ¤к≥ мають право приймати закони, що обов'¤зков≥ дл¤ вс≥х громад¤н та њх об'Їднань, а також дл¤ ≥нших орган≥в державноњ влади.

Ћег≥тимн≥сть − прийн¤тн≥сть, законн≥сть Ђузаконенн¤ї влади, здатн≥сть пол≥тичного режиму дос¤гти сусп≥льного визнанн¤, та оправданн¤ прийн¤тих пол≥тичних курс≥в, пол≥тичних р≥шень.

ќл≥гарх≥¤ (грец. - влада небагатьох) − пол≥тична влада, правл≥нн¤ невеликоњ вузькоњ групи людей (аристократ≥в, багат≥њв, в≥йськових), а також сама правл¤ча група.

ќхлократ≥¤ (грец. - натовп, влада) один ≥з способ≥в зд≥йсненн¤ пол≥тичноњ влади, на основ≥ тимчасового або б≥льш-менш тривалого переживанн¤ у пол≥тичному житт≥ сусп≥льства натовпу, юрби, Ђтиран≥¤ натовпуї, викривлений про¤в демократ≥њ.

ѕлутократ≥¤ (грец. багатство ≥ влада) державний лад, за ¤кого пол≥тична влада належить найбагатш≥й верх≥вц≥ сусп≥льства (плутократам); влада багат≥њв.

ѕод≥л влади система функц≥онуванн¤ державноњ влади, при ¤к≥й законодавча, виконавча ≥ судова влада зд≥йснюютьс¤ р≥зними людьми та р≥зними державними органами, ¤к≥ Ї незалежними один в≥д одного у своњй д≥¤льност≥ ≥ д≥ють у межах повноважень, визначених конституц≥Їю та ≥ншими законами держави.

ѕол≥тична влада − здатн≥сть ≥ можлив≥сть зд≥йснювати визначальний вплив на пол≥тичну повед≥нку ≥ пол≥тичну д≥¤льн≥сть людей та пол≥тичних ≥нститут≥в з допомогою р≥зних засоб≥в - вол≥, авторитету, права, насильства.

ѕол≥тична система сусп≥льства − ц≥л≥сна впор¤дкована сукупн≥сть пол≥тичноњ влади, пол≥тичних ≥нститут≥в, пол≥тичних ролей, стосунк≥в, процес≥в, пол≥тико-правових норм, пол≥тичноњ культури, за допомогою ¤ких зд≥йснюЇтьс¤ утвердженн¤ ≥ функц≥онуванн¤ пол≥тичноњ влади.

ѕол≥тична система ”крањни − ≥нтегрована сукупн≥сть пол≥тичних ≥нститут≥в, пол≥тичних в≥дносин, правових ≥ пол≥тичних норм, пол≥тичноњ культури, пов'¤заних ≥з формуванн¤м та зд≥йсненн¤м пол≥тичноњ влади в ”крањн≥.

—удова влада − одна з трьох г≥лок державноњ влади, основними функц≥¤ми ¤коњ Ї конституц≥¤, адм≥н≥стративне, цив≥льне, крим≥нальне та ≥нше судочинство, запоб≥ганн¤ можливост≥ протисто¤нн¤ чи змови ≥нших г≥лок влади - законодавчоњ ≥ виконавчоњ.

“иран≥¤ форма державноњ влади, що встановлюЇтьс¤ насильницьким шл¤хом, основана на деспотизм≥ та одноособовому правл≥нн≥

ѕитанн¤ дл¤ самоконтролю:

1.            ўо таке пол≥тична влада?

2.            як≥ основн≥ ознаки пол≥тичноњ влади?

3.            як≥ основн≥ функц≥њ пол≥тичноњ влади?

4.            ўо розум≥ють п≥д ефективн≥стю пол≥тичноњ влади та ¤к≥ њњ основн≥ фактори?

5.            як≥ основн≥ способи лег≥тимац≥њ пол≥тичноњ влади?

6.            ўо називаЇтьс¤ пол≥тичною системою сусп≥льства? як≥ њњ основн≥ компоненти?

7.            як≥ функц≥њ пол≥тичноњ системи?

8.            як≥ особливост≥ формуванн¤ пол≥тичноњ системи ”крањни?

 

Ћ≥тература

1.      ѕол≥тичний енциклопедичний словник Ц  ., 1997.

2.      ѕол≥толог≥¤ /«а ред. Ѕабк≥ноњ ќ. -  ., 1998.

3.      ѕол≥толог≥¤ /«а ред.  атеренчука Ѕ., √етьманчука ћ. Ц Ћьв≥в 2000.

4.      ѕол≥толог≥¤ /«а ред.  олод≥й ј. Ц  .: ≈льга, Ќ≥ка-÷ентр, 2003.

5.       ѕол≥толог≥¤ /«а ред. ‘.ћ. –удич. Ц  ., 2000.

6.       ѕол≥толог≥¤ у таблиц¤х схемах визначенн¤х: навчальний пос≥бник дл¤ курсант≥в та студент≥в вищих в≥йськових навчальних заклад≥в / «а ред. √етьманчука ћ.ѕ. Ц Ћьв≥в: ¬≥йськовий ≥нститут, 2003.

7.       —ловник-дов≥дник пол≥толог≥чних терм≥н≥в / за ред. √етьманчука ћ.ѕ. Ц Ћьв≥в: ¬≥йськовий ≥нститут, 2003.

8.       ∆ак «≥ллер ѕол≥тико-адм≥н≥стративн≥ системи крањн ™—. ѕор≥вн¤льний анал≥з. Ц  .: ќснови, 1996.

 

Hosted by uCoz