> 1

 

3.     ѕќЋ≤“»„Ќј ƒ≤яЋ№Ќ≤—“№ ≤ ѕќЋ≤“»„Ќ≤ “≈’ЌќЋќ√≤ѓ

 

3.1.†† ѕол≥тичний процес

3.2.†† ѕол≥тична д≥¤льн≥сть

3.3.†† ≈фективн≥сть пол≥тичного функц≥онуванн¤

3.4.†† ѕол≥тичн≥ технолог≥њ

 

3.1.†† ѕол≥тичний процес

јнал≥з пол≥тичного процесу Ц одна з найважлив≥ших проблем пол≥тичноњ науки. якщо класична пол≥толог≥¤ зосереджувалась на ф≥лософських питанн¤х про те, ¤кою маЇ бути влада, то сучасну пол≥толог≥ю найб≥льше ц≥кавл¤ть прагматичн≥ питанн¤: ¤к зд≥йснюЇтьс¤ пол≥тична влада, наск≥льки вона д≥Їва, зважена, компетентна тощо. ¬елике значенн¤ мають процесуальн≥ аспекти пол≥тики, що розкривають динам≥ку пол≥тичноњ системи, функц≥онуванн¤ њњ ≥нститут≥в.

ѕол≥тичний процес Ц одне з найуживан≥ших пол≥толог≥чних пон¤ть. ” найширшому розум≥нн≥ пол≥тичний процес Ц це функц≥ональна характеристика пол≥тичноњ системи, зм≥ст ¤коњ визначаЇтьс¤ виконанн¤м субТЇктами пол≥тики своњх специф≥чних ролей ≥ функц≥й.

¬ сучасн≥й зах≥дн≥й пол≥толог≥њ пол≥тичний процес розгл¤даЇтьс¤ з позиц≥й системного, структурно-функц≥онального, б≥гейв≥ористського, ≥нституц≥йного та ≥нших п≥дход≥в ¤к

-        сукупн≥сть д≥й по забезпеченню формуванн¤, зм≥ни, перетворенн¤ та функц≥онуванн¤ пол≥тичноњ системи (ƒ. ≤стон, √. јлмонд);

-        Фрезультуючий векторФ пол≥тичних воль, ≥нтерес≥в та ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й субТЇкт≥в тоњ чи ≥ншоњ пол≥тичноњ под≥њ (√. Ћассуелл, √. ћер≥ам);

-        трансформац≥¤ пол≥тичних ≥нститут≥в (—. ’ант≥гтон).

¬ основ≥ виникненн¤ та розвитку пол≥тичного процесу лежать потреби та установки субТЇкт≥в пол≥тики. ƒжерела розвитку пол≥тичного процесу можуть бути ¤к внутр≥шн≥ми, тобто викликаними регламентом в≥дносин та р≥внем пол≥тичноњ культури, так ≥ зовн≥шн≥ми, тобто розм≥щеними за межами процесу, що розгл¤даЇтьс¤, але перебуваючими у сфер≥ впливу його учасник≥в.

«овн≥шн≥ми джерелами розвитку пол≥тичного процесу виступають духовн≥, матер≥альн≥, орган≥зац≥йн≥, ≥нформац≥йн≥ та ≥нш≥ ресурси субТЇкт≥в пол≥тичноњ д≥¤льност≥. ¬они визначають ≥нтенсивн≥сть прот≥канн¤ процесу, ≥Їрарх≥ю його учасник≥в. —аме зовн≥шн≥ джерела вступають у ¤кост≥ обТЇктивноњ основи пол≥тичних процес≥в, ¤ка розгл¤даЇтьс¤ ¤к вих≥дна умова, передумова ≥снуванн¤ певного ¤вища чи системи ¤вищ.

—труктурними елементами пол≥тичного процесу виступають р≥зн≥ процеси, ¤к≥ подаютьс¤ на схем≥ 3.1.

ѕол≥тичний процес може розгортатис¤ у р≥зних просторових межах Ц на р≥вн≥ будь-¤кого пол≥тичного сп≥втовариства, що в тому чи ≥ншому аспект≥ виступаЇ ¤к Їдине ц≥ле, ¤к система. Ќа ц≥й п≥дстав≥ можна вид≥лити св≥тов≥ (глобальн≥), рег≥ональн≥ та нац≥ональн≥ (у державницькому розум≥нн≥, тобто внутр≥шньо-державн≥) процеси. ѕро св≥товий пол≥тичний процес можемо говорити у випадках, коли м≥жнародна сп≥вдружн≥сть виступаЇ ¤к ц≥л≥сна система держав ≥з притаманними њм ≥нтересами, з певними пол≥тичними структурами, д≥¤льн≥сть котрих, так само, ¤к ≥ взаЇмод≥¤ окремих держав, Ї ланкою св≥тового пол≥тичного процесу.

ќбТЇктивн≥ умови ≥снуванн¤, сп≥льне ≥сторичне минуле, под≥бн≥ проблеми сучасного розвитку дають п≥дстави дл¤ того, щоб розгл¤дати де¤к≥ рег≥они ¤к систему, незалежно в≥д того, наск≥льки т≥сним Ї њхнЇ орган≥зац≥йне обТЇднанн¤. ј в≥д так можемо говорити про окрем≥ пол≥тичн≥ процеси на теренах Ћатинськоњ јмерики, «ах≥дноњ ™вропи, —х≥дноњ ™вропи тощо.

ѕроте найчаст≥ше доводитьс¤ вести мову про пол≥тичн≥ процеси, що в≥дбуваютьс¤ усередин≥ окремих крањн. —тосовно кожного з цих сп≥втовариств пон¤тт¤ пол≥тичного процесу вживаЇтьс¤ ¤к в однин≥, так ≥ в множин≥.

¬ однин≥, коли мова йде про загальносистемний процес Ц функц≥онуванн¤ пол≥тичних ≥нституц≥й та сукупну д≥¤льн≥сть субТЇкт≥в пол≥тики в межах ус≥Їњ пол≥тичноњ системи будь-¤кого р≥вн¤. ¬ кожному сп≥втовариств≥ або сусп≥льств≥ в≥н маЇ свою специф≥ку, етапи ≥ результати.

” множин≥ терм≥н Дпол≥тичний процесФ вживаЇтьс¤ тод≥, коли в рамках даноњ (глобальноњ або нац≥онально-державноњ) пол≥тичноњ системи виокремлюютьс¤ р≥зноспр¤мован≥ частков≥ (парцел¤рн≥) процеси Ц сукупност≥ пол≥тичних д≥й ≥ под≥й, за допомогою ¤ких субТЇкти пол≥тики прагнуть дос¤гнути своњх специф≥чних ц≥лей у певн≥й сфер≥ чи в певному питанн≥. ¬ ”крањн≥, зокрема, сьогодн≥ ч≥тко розр≥зн¤Їмо державотворчий процес, процеси нац≥онального в≥дродженн¤, економ≥чних ≥ пол≥тичних реформ, творенн¤ пол≥тичних парт≥й тощо. «вичайно вони зб≥гаютьс¤ з окремими видами пол≥тичноњ д≥¤льност≥, спр¤мованоњ на отриманн¤ певного сусп≥льного результату.

 

3.2.†† ѕол≥тична д≥¤льн≥сть

«м≥ст пол≥тичного процесу розкриваЇтьс¤ у р≥зних формах пол≥тичноњ д≥¤льност≥.

ѕол≥тична д≥¤льн≥сть Ц специф≥чна форма активного ставленн¤ людей до свого сусп≥льного середовища, ¤ка маЇ на мет≥ ц≥леспр¤моване його регулюванн¤ та перетворенн¤ за допомогою фактора влади. ÷е комплекс д≥й ¤к окремих ос≥б, так ≥ великих груп людей ≥ ц≥лих народ≥в, спр¤мований на здобутт¤ та зд≥йсненн¤ влади або впливу на нењ. —труктуру пол≥тичноњ д≥¤льност≥ можна подати у вигл¤д≥ схеми 3.2.

ѕрикладами пол≥тичноњ д≥¤льност≥ можуть бути: вибори, м≥тинги, п≥кетуванн¤, дебати в парламент≥ ≥ т.д.

ѕол≥тична д≥¤льн≥сть не може бути прерогативою лише Дсильних особистостейФ, Дтворчих ел≥тФ або тих структур, ¤к≥ спец≥ально створен≥ дл¤ зд≥йсненн¤ сусп≥льноњ системи. ѕол≥тичною д≥¤льн≥стю вважаЇмо не лише прийн¤тт¤ р≥шень центральними органами державноњ влади (д≥¤льн≥сть ел≥т), а р≥зн≥ форми пол≥тичноњ активност≥ людей внизу владноњ п≥рам≥ди (д≥¤льн≥сть мас), що прагнуть виразити своЇ ставленн¤ до окремих пол≥тичних проблем, вплинути на т≥ чи ≥нш≥ пол≥тичн≥ тенденц≥њ або р≥шенн¤.

ѕри вивченн≥ пол≥тичноњ д≥¤льност≥ та њњ конкретноњ ланки Ц пол≥тичноњ д≥њ сл≥д враховувати так≥ њх особливост≥:

по-перше, специф≥чний звТ¤зок д≥¤льност≥ й безд≥¤льност≥, позитивних пол≥тичних д≥й, зм≥ст ¤ких пол¤гаЇ у тому, щоб Дзробити щосьФ задл¤ дос¤гненн¤ певноњ мети, ≥ негативних пол≥тичних вплив≥в, суттю ¤ких Ї те, щоб Дперестати щось робитиФ ≥ Ддозволити статис¤ певним под≥¤мФ. ” пол≥тичному житт¤ конкретн≥ насл≥дки може мати ¤к активн≥сть, д≥¤, так ≥ пасивн≥сть, утриманн¤ в≥д д≥њ. ≤снуЇ нав≥ть спец≥альний терм≥н абстенц≥он≥зм, що вживаЇтьс¤ на означенн¤ св≥домого невтручанн¤ у х≥д под≥й дл¤ отриманн¤ конкретних пол≥тичних насл≥дк≥в;

по-друге, особливе сп≥вв≥дношенн¤ вмотивованоњ ц≥леспр¤мованоњ активност≥ пол≥тичного субТЇкта ≥ р≥зних форм неусв≥домленоњ, спонтанноњ участ≥ людей у пол≥тиц≥, рац≥ональних та ≥ррац≥ональних спонук ≥ складник≥в пол≥тичноњ д≥¤льност≥ (схема 3.3.);

по-третЇ, так звана парадоксальн≥сть насл≥дк≥в пол≥тики. «а певних ситуац≥й н≥бито продумана ≥ ц≥леспр¤мована пол≥тична д≥¤льн≥сть призводить до зовс≥м ≥нших, часто протилежних, неоч≥куваних ≥ небажаних результат≥в .

ѕол≥тичну д≥¤льн≥сть класиф≥кують за визначеними критер≥¤ми: субТЇктами, обТЇктами, зм≥стом, спр¤мован≥стю, формою та результатами д≥й.  ожен з них може бути конкретизований через вид≥ленн¤ в його рамках б≥льш вузьких п≥двид≥в, напр¤м≥в та форм д≥¤льност≥.

«алежно в≥д м≥сц¤, ¤ке субТЇкти пол≥тики займають у сусп≥льн≥й та пол≥тичн≥й ≥Їрарх≥њ, вид≥л¤ють два основних р≥вн≥ пол≥тичноњ д≥¤льност≥:

-     ел≥тарний р≥вень функц≥онуванн¤ владних структур≥ зд≥йсненн¤ ними своЇњ регул¤тивноњ д≥¤льност≥ стосовно: самих себе; сусп≥льних груп; основних сфер сусп≥льного житт¤ (сусп≥льних в≥дносин);

-     р≥вень масовоњ участ≥ (або масовоњ пол≥тики), через розмањт≥ форми ¤коњ народ зд≥йснюЇ св≥й суверен≥тет; реал≥зуЇ своЇ право контролю за д≥¤льн≥сть владних структур; чинить тиск на владн≥ структури, за¤вл¤ючи про своњ потреби або вимагаючи њх задоволенн¤ на груповому та ≥ндив≥дуальному р≥вн¤х. Ќа цьому р≥вн≥ в≥дбуваЇтьс¤ формуванн¤ орган≥зац≥й, рух≥в, парт≥й дл¤ безпосередньоњ участ≥ в пол≥тичному процес≥в на вищому державному р≥вн≥.

-     за к≥льк≥стю та ступенем взаЇмозалежност≥ субТЇкт≥в пол≥тики д≥¤льн≥сть може бути:

-     ≥ндив≥дуальна: ≥ндив≥дуальний акт протесту, особиста публ≥чна ман≥фестац≥¤ погл¤д≥в (у прес≥, на м≥тингу), в≥дставка пол≥тика п≥д впливом самост≥йного р≥шенн¤ тощо;

-     колективна: сума ≥ндив≥дуальних д≥й з м≥н≥мальним ступенем орган≥зац≥њ (демонстрац≥¤, що виникаЇ стих≥йно п≥д впливом масових емоц≥й);

-     групова: субТЇктом пол≥тичних д≥й виступають сусп≥льн≥ групи з певною самосв≥дом≥стю, ст≥йкою Їдн≥стю, орган≥зац≥Їю ≥ програмою д≥й (пол≥тичний страйк, повстанн¤);

-     загальносусп≥льна (нац≥онально-визвольна боротьба, революц≥¤).

«агалом можна погодитис¤ з твердженн¤м, що пол≥тика Ц це переважно колективна д≥¤льн≥сть. ” пол≥тичному житт≥ беруть участь ¤к т≥ групи, що перебувають при влад≥ (пол≥тичн≥ ел≥ти), так ≥ т≥, що беруть участь у реал≥зац≥њ прийн¤тих без них р≥шень (маси). ≤нколи буваЇ досить важко розд≥лити ≥ндив≥дуальних та колективних субТЇкт≥в пол≥тичноњ д≥¤льност≥, оск≥льки вони д≥ють у т≥сному взаЇмозвТ¤зку. ≤ндив≥дуальна д≥¤ харизматичного л≥дера, наприклад, неможлива без колективноњ участ≥ тих, хто його п≥дтримуЇ.

¬ажливим критер≥Їм анал≥зу пол≥тичноњ д≥¤льност≥ Ї њњ класиф≥кац≥¤ за зм≥стом. ќстанн≥й визначаЇтьс¤ метою, ¤ку ставл¤ть перед собою субТЇкти, та характером обТЇкт≥в, на котрих спр¤мован≥ њхн≥ зусилл¤. «а типом обТЇкт≥в вид≥л¤ють:

-     д≥¤льн≥сть, спр¤мовану безпосередньо на здобутт¤ влади (боротьба за владн≥ повноваженн¤);

-     д≥¤льн≥сть, спр¤мовану на створенн¤, удосконаленн¤ ≥ зам≥ну пол≥тичних ≥нститут≥в (владно-управл≥нських структур, пол≥тичних ≥ правових норм);

-     д≥¤льн≥сть, спр¤мовану на виробленн¤, зд≥йсненн¤ або модиф≥кац≥ю пол≥тичних курс≥в (регулюванн¤ сусп≥льних в≥дносин).

¬ межах першого виду вид≥л¤ть наступн≥ напр¤ми ≥ форми (п≥двиди) пол≥тичноњ д≥¤льност≥:

-     д≥¤льн≥сть спр¤мована на п≥дготовку ≥ проведенн¤ виборчих кампан≥й (мирний шл¤х) або заколот, переворот (шл¤х насильства);

-     опозиц≥йна д≥¤льн≥сть (легальна й нелегальна).

” другому вид≥ можна вид≥лити так≥ п≥двиди:

-     створенн¤ орган≥в державноњ влади;

-     створенн¤ ≥ вдосконаленн¤ конституц≥њ;

-     законотворча д≥¤льн≥сть;

-     нормотворча д≥¤льн≥сть орган≥в виконавчоњ влади;

-     створенн¤ громадсько-пол≥тичних орган≥зац≥й ≥ парт≥й;

-     виробленн¤ пол≥тичних норм д≥¤льност≥ громадсько-пол≥тичних орган≥зац≥й ≥ парт≥й (програм, статут≥в, декларац≥й).

“рет≥й вид включаЇ в себе наступн≥ напр¤ми ≥ форми пол≥тичноњ д≥¤льност≥:

-     економ≥чна пол≥тика (виконанн¤ державою та ≥ншими владними ≥нститутами громадських функц≥й (у б≥льш≥й або менш≥й м≥р≥));

-     соц≥альна пол≥тика (зм≥цненн¤ соц≥альних основ розвитку сусп≥льства, урахуванн¤ ≥ узгодженн¤ потреб та ≥нтерес≥в р≥зних сусп≥льних груп, вир≥шенн¤ конфл≥ктних ситуац≥й, розробленн¤ ≥ зд≥йсненн¤ програм соц≥ального захисту);

-     етнопол≥тика, рел≥г≥йна пол≥тика (спри¤нн¤ розвитку нац≥ональноњ культури ≥ духовност≥, регулюванн¤ м≥жетн≥чних ≥ м≥жконфес≥йних стосунк≥в);

-     забезпеченн¤ законност≥ ≥ правопор¤дку;

-     виробленн¤ ≥ зд≥йсненн¤ зовн≥шньопол≥тичних курс≥вта≥нш≥ види.

ѕрагненн¤ зм≥н у структурах влади або пол≥тичних курсах, ¤ку вони провод¤ть, Ї чи не найважлив≥шою спонукою до участ≥ людей у пол≥тиц≥. «м≥ни Ц це мета ≥ сутн≥сть пол≥тичноњ д≥¤льност≥.

ѕроте не вс≥ учасники пол≥тичного процесу однаковою м≥рою зац≥кавлен≥ у зм≥нах. ƒе¤к≥ з них вважають, що њхн≥м ≥нтересам найб≥льше в≥дпов≥даЇ ≥снуючий стан речей (статус кво) ≥ докладають зусиль, щоб його зберегти. ≤нш≥ виступають за так≥ зм≥ни, ¤к≥ обернен≥ в минуле, спр¤мован≥ на його поверненн¤ (реставрац≥ю). “ому Ї ще один критер≥й класиф≥кац≥њ пол≥тичноњ д≥¤льност≥ − њњ спр¤мован≥сть у майбутнЇ або в минуле.

¬≥дпов≥дно до цього критер≥ю пол≥тична д≥¤льн≥сть буваЇ:

-     ≥нновац≥йна, ор≥Їнтована на впровадженн¤ нових ≥нституц≥й ≥ на оновленн¤ пол≥тичних курс≥в держави;

-     стаб≥л≥зуюча, що прагне зберегти все ц≥нне в ≥снуючих пол≥тичних структурах, в≥дносинах, формах д≥¤льност≥, примирити суперечност≥ й не допустити деструктивних, руйн≥вних зм≥н;

-     консервуюча, нац≥лена на недопущенн¤ суттЇвих зм≥н узагал≥;

-     реставрац≥йна, тобто протилежна до ≥нновац≥йноњ, спр¤мована на в≥дновленн¤ важливих ≥нститут≥в ≥ форм сусп≥льного житт¤.

«алежно в≥д характеру ≥ метод≥в пол≥тичних д≥й, що њх застосовують дл¤ запровадженн¤ зм≥н, в ≥нновац≥йн≥й д≥¤льност≥ вид≥л¤ють революц≥йну ≥ реформаторську д≥¤льн≥сть. –еформи Ї найпоширен≥шим р≥зновидом пол≥тичних ≥нновац≥й. ¬они Ї складним процесом поступового перетворенн¤ ≥снуючоњ сусп≥льноњ системи та њњ окремих елемент≥в Ц без руйнуванн¤ основ ц≥Їњ системи. –еформи переважно започатковують владн≥ структури. якщо вони зач≥пають ≥снуюч≥ сусп≥льн≥ в≥дносини достатньоглибоко, то њх називають Древолюц≥Їю згориФ.

–еволюц≥¤ також Ї ≥нновац≥йною д≥¤льн≥стю. јле вона передбачаЇ глибшу, пор≥вн¤но з реформами, трансформац≥ю сусп≥льно-пол≥тичноњ системи, зм≥ни в систем≥ владних в≥дносин Ц захопленн¤ влади новими пол≥тичними силами, найчаст≥ше насильницькими методами, та залученн¤ до ц≥Їњ д≥¤льност≥ широких верств населенн¤. –еволюц≥њ ¤к загальнонац≥ональн≥, загальносистемн≥ процеси можуть мати ¤к ≥нновац≥йний, так ≥ реставрац≥йних характер.

ѕол≥тична д≥¤льн≥сть неоднор≥дна, в њњ структур≥ вид≥л¤Їтьс¤ дек≥лька стан≥в. ќдним з ¤ких Ї пол≥тичне в≥дчуженн¤,про¤ви та насл≥дки ¤кого можна просл≥дкувати за схемою 3.4.

 

3.3.†† ≈фективн≥сть пол≥тичного функц≥онуванн¤

ѕол≥тичне функц≥онуванн¤ Ц забезпеченн¤ участ≥ пол≥тичних ≥нститут≥в (державних орган≥в, пол≥тичних парт≥й, громадських орган≥зац≥й) в управл≥нн≥ сп≥льними справами .

ѕол≥тична д≥¤льн≥сть (¤к ≥ндив≥дуальна, так ≥ колективна, ¤к спонтанна, так ≥ орган≥зована) оц≥нюЇтьс¤ насамперед за своњми конкретними насл≥дками, котр≥ певною м≥рою впливають на ¤к≥сн≥ зм≥ни в сусп≥льств≥. ѕри цьому ефективн≥сть њх функц≥онуванн¤ вим≥рюЇтьс¤ в≥дношенн¤м дос¤гнутого результату (у сфер≥ њх компетенц≥њ) до максимально можливого або ран≥ше запланованого.

ѕон¤тт¤ ефективност≥ можна застосовувати не до вс≥х р≥вн≥в пол≥тичноњ д≥¤льност≥, а лише тих, де ≥снуЇ б≥льш-менш усв≥домлена мета, де пол≥тико-управл≥нська д≥¤льн≥сть спр¤мована на дос¤гненн¤ конкретного результату, тобто на р≥вн≥ пол≥тичного функц≥онуванн¤ владних структур (ел≥тарноњ пол≥тики). ўодо масового р≥вн¤ пол≥тичноњ д≥¤льност≥, зм≥стом ¤коњ Ї висловленн¤ ≥нтерес≥в, позиц≥й, вимог, настроњв, то тут дуже важливо вид≥лити к≥льк≥сн≥ та ¤к≥сн≥ критер≥њ дл¤ пор≥вн¤нн¤ дос¤гнутого ≥ запланованого.

≈фективн≥сть пол≥тичного функц≥онуванн¤ Ц це фактична результативн≥сть д≥¤льност≥ основних владних структур та пол≥тичних л≥дер≥в, що вим≥рюЇтьс¤ ступенем виконанн¤ ними найважлив≥ших функц≥й управл≥нн¤ в≥дпов≥дно до вимог ≥ спод≥вань найвпливов≥ших сусп≥льних груп, њх здатн≥стю збер≥гати систему правл≥нн¤, спри¤ти економ≥чному зростанню та технолог≥чному прогресу, задовольн¤ти усв≥домлен≥ потреби б≥льшост≥ населенн¤.

≈фективн≥сть пол≥тичного функц≥онуванн¤ можна також розгл¤дати ≥з позиц≥й балансу сил: ¤ка сусп≥льна енерг≥¤ потр≥бна дл¤ збереженн¤ ≥нститут≥в державного вр¤дуванн¤, ¤ким Ї сп≥вв≥дношенн¤ здобутк≥в ≥ втрат при зд≥йсненн¤ влади. ¬она залежить в≥д лег≥тимност≥ влади, готовност≥ б≥льшост≥ населенн¤ визнати законн≥сть властивих њй принцип≥в д≥¤льност≥

–езультативн≥сть пол≥тичноњ д≥¤льност≥залежить в≥д к≥лькох чинник≥в (схема 3.5.)

¬ключенн¤ в управл≥нську д≥¤льн≥сть р≥зних категор≥й населенн¤ Ї важливою умовою п≥двищенн¤ ефективност≥ пол≥тичного управл≥нн¤. ¬се це вимагаЇ виробленн¤ демократичного механ≥зму включенн¤ в управл≥нськ≥ процеси народу, розкритт¤ його ≥н≥ц≥ативи.

Ќеобх≥дною умовою ефективного управл≥нн¤ Ї орган≥зац≥¤ д≥Ївого контролю за виконанн¤м р≥шень. ¬≥дсутн≥сть такого контролю призводить до того, що нав≥ть усеб≥чно продуман≥ та обірунтован≥ р≥шенн¤ нер≥дко залишаютьс¤ лише на папер≥ ≥ не зн≥мають гостроти на¤вних проблем.

Ќеефективн≥сть пол≥тичного функц≥онуванн¤ може виникати внасл≥док того, що владн≥ механ≥зми або особист≥ ¤кост≥ людей, ¤к≥ мають владу, не дають змоги усп≥шно розвТ¤зувати неминуч≥ дл¤ демократичного правл≥нн¤ суперечност≥ м≥ж демократизмом ≥ компетентн≥стю, ≥нтересами сусп≥льних груп ≥ експертними оц≥нками (науковим анал≥зом та прогнозом), м≥ж вимогами обТЇктивних обставин ≥ тенденц≥й (детерм≥н≥змом) та волею л≥дер≥в ≥ правл¤чих ел≥т (волюнтаризмом).

”р¤ди де¤ких крањн (колишнього —–—–,  итаю, ≥нш≥ комун≥стичн≥ режими) донедавна претендували на так званий ДнауковийФ п≥дх≥д до пол≥тичноњ д≥¤льност≥. ¬≥н ірунтувавс¤ на економ≥чному детерм≥н≥зм≥ в теор≥њ ≥ волюнтаризм≥ на практиц≥, через щой ви¤вивс¤ неефективним у довгостроков≥й перспектив≥.

¬ ≥нших крањнах, де стаб≥л≥зувалис¤ демократичн≥ режими, пануЇ прагматичний п≥дх≥д до пол≥тичноњ д≥¤льност≥. …ого прихильники п≥дпор¤дковують теоретичний анал≥з взаЇмод≥њ пол≥тичних сил ≥ зд≥йснюють пол≥тичн≥ курси, що Ї сукупн≥стю невеликих, але посл≥довних нововведень Ц дл¤ практичного випробуванн¤ результат≥в теоретичного анал≥зу ≥ вчасного виправленн¤ помилок. јмериканський пол≥толог „. Ћ≥нблом ув≥в дл¤ позначенн¤ такого способу зд≥йсненн¤ пол≥тики спец≥альний терм≥н − ≥нкрементал≥зм (в≥д increment Ц прирощенн¤, прир≥ст), вважаючи його Їдиним способом забезпеченн¤ ефективност≥ пол≥тичного функц≥онуванн¤ .

ƒос¤гненн¤ ефективност≥ пол≥тичноњ д≥¤льност≥ багато в чому залежить в≥д адекватного умовам даноњ крањни вибору ц≥лей ≥ формуванн¤ завдань розвитку сусп≥льства, виробленн¤ пол≥тичноњ стратег≥њ.

ѕол≥тична стратег≥¤ визначаЇ перспективн≥ завданн¤ економ≥чного, соц≥ального ≥ духовного розвитку; посл≥довн≥сть етап≥в пол≥тичноњ д≥¤льност≥, њњ принцип≥в, пр≥оритетн≥ форми та методи орган≥зац≥њ ≥ управл≥нн¤; утверджуЇ ор≥Їнтац≥ю на використанн¤ певних ресурс≥в влади (в≥йськових, ф≥нансових тощо) ≥ вказуЇ на шл¤х та способи њх моб≥л≥зац≥њ та розпод≥лу.

¬ основ≥ пол≥тичноњ стратег≥њ лежить б≥льш-менш визначений ≥деальний образ майбутнього сусп≥льного ладу, пол≥тичноњ системи, окремих пол≥тичних ≥нститут≥в, що ірунтуЇтьс¤ на загальновизнаних пол≥тичних ц≥нност¤х та ≥де¤х.

«д≥йсненн¤ стратег≥њ потребуЇ ірунтовного ≥ всеб≥чного њњ забезпеченн¤:

-     анал≥тичного;

-     ≥нформац≥йного;

-     програмного;

-     ≥деолог≥чного;

-     кадрового;

-     техн≥чного;

-     ф≥нансового .

ƒл¤ цього створюютьс¤ спец≥альн≥ органи Ц ком≥тети, центри стратег≥чних досл≥джень ≥ плануванн¤ тощо.  ардинальними питанн¤ми стратег≥њ Ї виб≥р соц≥альноњ ор≥Їнтац≥њ Ц покладанн¤ на певний клас, групу, що њх можна розгл¤дати ¤к опорн≥, а також визначенн¤ опозиц≥йних соц≥альних сил. ѕол≥тична стратег≥¤ передбачаЇ визначенн¤ можливих союзник≥в ≥ опонент≥в серед р≥зноман≥тних пол≥тичних субТЇкт≥в (держав, парт≥й ≥ т.п.), способ≥в взаЇмод≥њ або протиборства з ними.

ѕол≥тична стратег≥¤ вт≥люЇтьс¤ у пол≥тичному курс≥, визначаЇтьс¤ пол≥тичною програмою ≥ розрахована на тривалий пер≥од. ¬одночас вона повинна мати певну гнучк≥сть та зм≥нюватись залежно в≥д дос¤гненн¤ поставлених ц≥лей або в раз≥ неефективност≥ заснованого на них пол≥тичного функц≥онуванн¤, суттЇвого зниженн¤ соц≥альноњ п≥дтримки тощо.

 

3.4.†† ѕол≥тичн≥ технолог≥њ

” св≥товому арсенал≥ пол≥тичних д≥й нагромаджено чималий досв≥д використанн¤ ¤к позитивних, так ≥ негативних прийом≥в дос¤гненн¤ стратег≥чних ц≥лей ≥ реал≥зац≥њ завдань пол≥тики. ƒл¤ п≥двищенн¤ ефективност≥ пол≥тичноњ д≥¤льност≥ використовують спец≥ально розроблен≥ й апробован≥ на практиц≥ пол≥тичн≥ технолог≥њ.

ѕол≥тична технолог≥¤ - це система прийом≥в, техн≥к посл≥довного дос¤гненн¤ бажаного результату в т≥й чи ≥нш≥й сфер≥ пол≥тичноњ д≥¤льност≥.

¬≥домий украњнський пол≥толог ƒ. ¬идр≥н використовують також пон¤тт¤ антитехнолог≥й, звертаючись до ¤ких субТЇкти робл¤ть ставку на дос¤гненн¤ часткового або найближчого результату, тобто використовують тактичн≥ прийоми без огл¤ду на пол≥тичну стратег≥ю. ќсоблив≥стю антитехнолог≥й Ї також те, що вони виход¤ть ≥з парадигми незалежност≥ пол≥тики в≥д морал≥ та ірунтуютьс¤ на невдоволенн≥ тих чи ≥нших груп населенн¤.як прикладц≥лого ДпакетуФ зм≥стовних, текстуальних та ≥нших антитехнолог≥й в≥н називаЇ попул≥зм.

’арактер ≥ особливост≥ пол≥тичних технолог≥й зумовлен≥ особливост¤ми сусп≥льства, сутн≥стю пол≥тичного процесу ¤к сукупност≥ д≥¤льност≥ субТЇкт≥в пол≥тики.

≤снуЇ дек≥лька типолог≥й пол≥тичних технолог≥й, ¤к≥ под≥л¤ють у залежност≥ в≥д пол≥тичноњ системи ≥ пол≥тичного режиму на демократичн≥ та недемократичн≥, базов≥ ≥ другор¤дн≥.

Ѕазов≥ пол≥тичн≥ технолог≥њ стосуютьс¤ точки зору, д≥њ великих груп або й усього населенн¤ крањни. ÷е Ц опитуванн¤ громадськоњ думки, референдуми, вибори.

ƒругор¤дн≥ пол≥тичн≥ технолог≥њ Ц це технолог≥њ розробки ≥ прийн¤тт¤ пол≥тичних р≥шень, проведенн¤ окремих пол≥тичних акц≥й (збори, м≥тинги, п≥кетуванн¤ тощо).

ѕол≥тичн≥ технолог≥њ под≥л¤ютьс¤ також на загальн≥ (стосуютьс¤ максимально великоњ к≥лькост≥ громад¤н, субТЇкт≥в пол≥тичного процесу) та ≥ндив≥дуальн≥ (властив≥ окремим субТЇктам пол≥тики

ѕол≥тична д≥¤льн≥сть на р≥вн≥ владних структур виконуЇ три основн≥ функц≥њ: анал≥тичну (д≥агоностичну), директивну (прийн¤тт¤ ≥ впровадженн¤ р≥шень) та моб≥л≥зуючу.

¬≥дпов≥дно можна класиф≥кувати й ≥снуюч≥ пол≥тичн≥ технолог≥њ на :

-     анал≥тичн≥ (технолог≥њ збору й анал≥зу пол≥тичноњ ≥нформац≥њ );

-     директивн≥ (технолог≥њ прийн¤тт¤ пол≥тичного р≥шенн¤);

-     моб≥л≥зуюч≥ (технолог≥њ форсуванн¤ п≥дтримки пол≥тичного р≥шенн¤ значними масами населенн¤.

«агальне пон¤тт¤ Дпол≥тична ≥нформац≥¤Ф м≥стить дек≥лька складових. ÷е не лише знанн¤ про пол≥тичн≥ симпат≥њ ≥ антипат≥њ соц≥альних, нац≥ональних та ≥нших груп, про потреби й ≥нтереси населенн¤, а й сукупн≥сть даних про тенденц≥њ розвитку њхн≥х взаЇмин, а отже Ц про можлив≥сть зм≥цненн¤ м≥ж ними союз≥в або виникненн¤ напруженост≥ у майбутньому.

¬ажливим аспектом анал≥тичних технолог≥й Ї ум≥нн¤ визначати специф≥чн≥ характеристики кожноњ конкретноњ ситуац≥њ ≥ запоб≥гати механ≥чному застосуванню стратег≥й, ¤к≥ могли б мати усп≥х не за цих, а за ≥нших обставин. ѕол≥тична д≥¤ завжди конкретна, розвиваЇтьс¤ у специф≥чному контекст≥, ¤кий необх≥дно правильно розум≥ти, щоб дос¤гнути усп≥ху.

ќкремо вид≥лимо складов≥ анал≥тичних виборчих технолог≥й:

-     анал≥з громадськоњ думки дл¤ складанн¤ точноњ картини настанов ≥ думок людей на момент проведенн¤ опитуванн¤; ви¤вленн¤ в≥рог≥дних виборц≥в стосовно певних кандидат≥в, пол≥тичних парт≥й, засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ п≥д час виборчоњ кампан≥њ;

-     анал≥з результат≥в минулих виборчих кампан≥й, що маЇ на мет≥ в≥дстежити динам≥ку зм≥н у рег≥он≥;

-     вивченн¤ демограф≥чного ≥ соц≥ального складу електорату;

-     проведенн¤ ≥нтервТю серед репрезентативних груп, що даЇ змогу п≥д≥йти до зТ¤суванн¤ субТЇктивних настанов виборц≥в;

-     мон≥торинг громадськоњ думки: одномоментн≥ опитуванн¤, що њх провод¤ть прот¤гом дек≥лькох дн≥в.

« директивних технолог≥й, що њх використовують при формулюванн≥ передвиборчих програм, найважлив≥шу роль, на думку ƒ. ¬идр≥на, в≥д≥грають Дтехнолог≥њ зм≥стуФ:

-     акумул¤тивна технолог≥¤, що передбачаЇ формулюванн¤ таких положень у програм≥, ¤к≥ б квал≥ф≥ковано акумулювали ≥нтереси р≥зних соц≥альних ≥ нац≥ональних груп;

-     ≥нновац≥йн≥ технолог≥њ, що передбачають обовТ¤зкове формулюванн¤ нових ≥дей, ще не засвоЇних масами, що забезпечують ориг≥нальн≥сть ≥ ефективн≥сть програми;

-     технолог≥њ, що конкретизують, спрощують ≥ робл¤ть зрозум≥лим зм≥ст пол≥тичних програм.

 р≥м цих технолог≥йвид≥л¤ють ще директивн≥ технолог≥њ способу прийн¤тт¤ р≥шенн¤.

ќсновною ланкою ≥ одночасно результатом пол≥тичноњ д≥њ, зокрема, ≥ пол≥тичного процесу в ц≥лому Ї пол≥тичне р≥шенн¤. як момент пол≥тичного процесу ≥ ¤к продукт певних пол≥тичних субТЇкт≥в пол≥тичне р≥шенн¤ виступаЇ у двох ≥постас¤х. ƒл¤ тих, хто його приймаЇ, р≥шенн¤ Ї усв≥домленим вибором напр¤му ≥ способу д≥њ, а дл¤ тих, кому воно адресоване, р≥шенн¤ Ї директивною вказ≥вкою, ¤ку належить виконувати.

ќск≥льки головною функц≥Їю пол≥тичноњ системи Ї регулюванн¤ ус≥Їњ сусп≥льноњ системи, управл≥нн¤ нею,пол≥тичн≥ р≥шенн¤ Ї р≥зновидом управл≥нських р≥шень у широкому розум≥нн≥ цього терм≥ну. ѓх головна особлив≥сть пор≥вн¤но, з адм≥н≥стративними р≥шенн¤ми, пол¤гаЇ у необх≥дност≥ ви¤вити, урахувати, гармон≥зувати сусп≥льн≥ ≥нтереси.

«м≥ст пол≥тичних р≥шень визначаЇ њхню структуру, ¤ку можна зобразити у вигл¤д≥ схеми 3.6.

ќсновн≥ умови, дотриманн¤ ¤ких дозвол¤Ї забезпечити високий р≥вень обТЇктивност≥ та реал≥стичност≥ пол≥тичного р≥шенн¤ подан≥ на схем≥ 3.7.

ѕол≥тичн≥ р≥шенн¤ класиф≥куютьс¤ за такими основними критер≥¤ми:

-     субТЇктами прийн¤тт¤ (закони, постанови парламенту, нормативн≥ акти, р≥шенн¤ пол≥тичних парт≥й, груп тиску);

-     терм≥ном д≥њ ≥ масштабн≥стю ц≥лей (стратег≥чн≥ (охоплюють загальн≥ ≥ перспективн≥ ц≥л≥ сусп≥льного розвитку), тактичн≥ (стосуютьс¤ безпосередньо виконанн¤ стратег≥чних р≥шень), оперативн≥ (дл¤ дос¤гненн¤ поточних пол≥тичних завдань));

-     ступенем соц≥альних насл≥дк≥в (функц≥ональн≥, ¤к≥ забезпечують стаб≥льн≥сть системи ≥ дисфункц≥ональн≥, що порушують њњ р≥вновагу).

-     ѕроцес прийн¤тт¤ пол≥тичного р≥шенн¤ передбачаЇ так≥ фази:

-     висловленн¤ ≥нтерес≥в ≥ п≥дготовка громадськоњ думки;

-     анал≥з проблеми ≥ п≥дготовка проекту р≥шенн¤;

-     прийн¤тт¤ р≥шенн¤;

-     виконанн¤ р≥шенн¤.

Ќа перш≥й фаз≥ в≥дбуваЇтьс¤ ф≥ксац≥¤ вимог, повТ¤заних з проблемою задоволенн¤ потреб, ≥нтерес≥в, ц≥нностей ≥ндив≥дуальних ≥ групових субТЇкт≥в пол≥тики у р≥зних документах, а також орган≥зац≥¤ масових акц≥й. ÷¤ фаза передбачаЇ масовий характер пол≥тичних д≥й з метою приверненн¤ громадськоњ уваги до ≥снуючоњ проблеми.

Ќа стад≥њ п≥дготовки р≥шенн¤ в≥дбуваЇтьс¤ складний процес погодженн¤ р≥зних позиц≥й зац≥кавлених стор≥н. ¬≥н проходить на р≥вн≥ експертноњ оц≥нки проекту р≥шенн¤ ≥з залученн¤м радник≥в, науковц≥в. ÷е фактично стад≥¤ п≥дготовки самого акту вибору. ÷ей виб≥р залежить в≥д:

по-перше, в≥д того, чи запропонован≥ взагал≥ альтернативн≥ курси пол≥тики;

по-друге, характер вибору ірунтуЇтьс¤ на передбаченн¤ можливих насл≥дк≥в кожного з альтернативних курс≥в;

по-третЇ, у сумн≥вних ситуац≥¤х характер вибору залежить в≥д психолог≥чноњ п≥дготовленост≥ субТЇкт≥в прийн¤тт¤ р≥шень до ризику, урахуванн¤ фактору непередбачуваност≥. ќсобливоњ уваги на стад≥њ п≥дготовки р≥шень набувають анал≥тичн≥ пол≥тичн≥ технолог≥њ.

ѕрийн¤тт¤ р≥шенн¤ Ц це сам акт вибору. ¬≥н може зд≥йснюватис¤ одноос≥бно ≥ колективно. ¬≥дпов≥дно ≥снують директивн≥ технолог≥њ одноособового прийн¤тт¤ р≥шенн¤та технолог≥њ колективного прийн¤тт¤ р≥шенн¤.

јмериканський психолог ј. ƒжордж д≥йшов висновку, що ≥снують три типов≥ модел≥ й в≥дпов≥дно три способи прийн¤тт¤ одноос≥бного р≥шенн¤: ДформальнаФ, ДзмагальнаФ ≥ Дколег≥альнаФ.

-     формальна технолог≥¤прийн¤тт¤ пол≥тичного р≥шенн¤ характеризуЇтьс¤ ≥Їрарх≥чною побудовою системи комун≥кац≥њ, ч≥ткими ≥ в≥дпрацьованими процедурами проходженн¤ ≥нформац≥њ ≥ прийн¤тт¤ р≥шень (була характерною дл¤ президент≥в —Ўј √. “румена,
–. Ќ≥ксона, ‘ранц≥њ Ў. де √олл¤, л≥дер≥в колишнього —–—–);

-     змагальна технолог≥¤спри¤Ї в≥дкритому обговоренню пол≥тичного р≥шенн¤ ≥ по¤в≥ альтернативних проект≥в њњ вир≥шенн¤ (д≥¤льн≥сть Дмозкового центруФ президента —Ўј ‘. ƒ. –узвельта);

-     колег≥альна технолог≥¤ потребуЇ колективноњ д≥¤льност≥ в пошуку оптимального р≥шенн¤ (використовувалас¤ президентом —Ўј ƒж.  еннед≥).

” практиц≥ прийн¤тт¤ колективних (групових) р≥шень найчаст≥ше використовують дв≥ технолог≥њ: консенсусу ≥ голосуванн¤. ¬икористанн¤ консенсусу (згоди вс≥х) ¤к методу дос¤гненн¤ групового р≥шенн¤ можливе т≥льки тод≥, коли ≥нтереси учасник≥в значною м≥рою зб≥гаютьс¤.

“ехнолог≥¤ голосуванн¤зводитьс¤ до уточненн¤ р≥зниц≥ в позиц≥¤х учасник≥в дебат≥в, а пот≥м встановленн¤, за ¤ку з позиц≥й висловитьс¤ б≥льш≥сть.

ќск≥льки прийн¤тт¤ р≥шенн¤ Ї актом вибору, то найб≥льшу шкоду п≥д час його проходженн¤ через владн≥ структури може принести брак ≥нформац≥њ, њњ блокуванн¤ або спотворенн¤, а також односторонн≥й авторитетний тиск ≥з боку влади чи впливових за≥нтересованих груп. Ќегативно в≥дбиваЇтьс¤ на ¤кост≥ р≥шень порушенн¤ пол≥тиками правил профес≥йноњ етики при обговоренн≥ й прийн¤тт≥ р≥шень.

¬иконанн¤ р≥шенн¤ в≥дбуваЇтьс¤ на р≥вн≥ адм≥н≥стративно-управл≥нських орган≥в, ¤к≥ в цьому процес≥ використовують легальн≥ засоби примусу (право), аг≥тац≥ю, ман≥пул¤ц≥ю громадською думкою ≥ т.д.

ƒл¤ прийн¤тт¤ оптимального р≥шенн¤ потр≥бно врахувати ¤к ≥нтересизац≥кавлених груп, так ≥ протилежн≥ ≥нтереси, позиц≥ю експерт≥в та безпосередн≥х виконавц≥в, зовн≥шн≥ обставини, що можуть вплинути на його впровадженн¤.

ƒо необх≥дних позитивних ¤костей пол≥тичного р≥шенн¤, що полегшують його виконанн¤, сл≥д в≥днести: лег≥тимн≥сть, компетентн≥сть, моральн≥сть, компром≥сн≥сть. ¬провадженн¤ пол≥тичних р≥шень у житт¤ йде усп≥шно лише за умови доброњ орган≥зац≥њ процесу його ≥мплементац≥њ, подоланн¤ опору, що неминуче виникаЇ в систем≥ (у пол≥тичн≥й особливо), за на¤вност≥ заготовлених процедур його корегуванн¤, ум≥лого використанн¤ директивних ≥ моб≥л≥зуючих технолог≥й пол≥тичноњ д≥¤льност≥.

≈фективн≥сть пол≥тичноњ д≥¤льност≥ значною м≥рою залежить в≥д того, наск≥льки владним структурам вдаЇтьс¤ переконати населенн¤ у правильност≥ прийн¤тих р≥шень, моб≥л≥зувати його на виконанн¤ цих р≥шень .

ѕол≥тична моб≥л≥зац≥¤ Ц це форсуванн¤ п≥дтримки тих чи ≥нших пол≥тичних д≥й значними масами населенн¤.

ћоб≥л≥зац≥¤ передбачаЇ високий р≥вень участ≥ мас у пол≥тиц≥, њх пол≥тичне ангажуванн¤. «асоби ≥ технолог≥њ пол≥тичного ангажуванн¤ можуть бути мТ¤к≥, тобто ор≥Їнтован≥ на ц≥л≥ й ≥нтереси громад¤н, або жорстк≥, примусов≥, ¤к≥ залучають маси до пол≥тичноњ участ≥ не звертаючи уваги на њх думки та погл¤ди. ѕри використанн¤ жорстких технолог≥й створюЇтьс¤ додатковий фактор, що мотивуЇ виконанн¤ того чи ≥ншого р≥шенн¤ Ц страх перед погрозою використанн¤ орган≥зованих негативних санкц≥й.

«а допомогою технолог≥й, що переконують, моб≥л≥зац≥¤ дос¤гаЇтьс¤ через створенн¤ в ≥ндив≥да впевненост≥, що прийн¤те р≥шенн¤ Ї доц≥льним, тобто зб≥гаЇтьс¤ з його особистою системою ц≥нностей (оц≥нками, потребами).  р≥м того, ц≥ технолог≥њ ірунтуютьс¤ на доступному знанн≥ про взаЇмозалежн≥сть м≥ж виконанн¤м певних функц≥й ≥ дос¤гненн¤м бажаного стану речей. ÷е рац≥ональн≥ моб≥л≥зуюч≥ технолог≥њ.

ќкр≥м рац≥ональних технолог≥й моб≥л≥зац≥њ, у пол≥тичному житт≥ використовують й нерац≥ональн≥: посиланн¤ на авторитет, на погл¤ди б≥льшост≥, а також ман≥пул¤ц≥њ. ќсоба ј ман≥пулюЇ особою Ѕ у т≥й м≥р≥, в ¤к≥й вона може викликати набутт¤ особою Ѕ схильност≥ до повед≥нки, що в≥дпов≥даЇ оч≥куванн¤м ј, причому про ман≥пул¤ц≥ю йдетьс¤ лише тод≥, коли особа, на ¤ку зд≥йснюЇтьс¤ вплив, не набула означеноњ схильност≥, ¤кби мала повне знанн¤ про те, що саме сформувало цю њњ схильн≥сть.

” виборчих кампан≥¤х найчаст≥ше використовують таку форму моб≥л≥зуючих пол≥тичних технолог≥й, ¤к пол≥тичний маркетинг. ѕол≥тичний маркетинг Ц сукупн≥сть метод≥в ≥ способ≥в ц≥леспр¤мованого впливу того чи ≥ншого субТЇкта пол≥тики на р≥зн≥ соц≥альн≥ групи заради донесенн¤ до них виг≥дноњ про себе ≥нформац≥њ у найдоступн≥ш≥й форм≥ ≥ через найефективн≥ш≥ канали њњ поширенн¤.

Ќезважаючи на те, що пол≥тичний маркетинг в умовах сучасного сусп≥льства споживанн¤ ви¤вл¤Їтьс¤ вписаним у структуру комерц≥йного маркетингу, в≥н маЇ набагато давн≥шу перед≥стор≥ю, оск≥льки з самого початку визначавс¤ завданн¤м формуванн¤ переваг електорату на користь того чи ≥ншого кандидата. « моменту, коли пол≥тична боротьба за перемогу на виборах починаЇ описуватис¤ у терм≥нах маркетингу, мета ¤кого забезпечити оптимальн≥ умови дл¤ придбанн¤ товару споживачем, кандидата ¤к особист≥сть зам≥нюЇ кандидат ¤к товар.

ћаркетинг потребуЇ в≥дпов≥дних способ≥в виробленн¤ ≥ донесенн¤ до виборц≥в привабливого ≥м≥джу пол≥тика. ≤м≥джем називають ц≥леспр¤мовано створений образ-у¤вленн¤ про певний обТЇкт (¤вище, особу, парт≥ю), ¤кий за допомогою асоц≥ац≥й над≥л¤ють додатковими ¤кост¤ми (соц≥альними, пол≥тичними, соц≥ально-психолог≥чними) завд¤ки чому формуЇтьс¤ його позитивне сприйн¤тт¤ народом.

≤м≥дж створюЇтьс¤ на ірунт≥ складного сплет≥нн¤ ≥нформац≥йних, емоц≥йно-комун≥кативних та д≥¤льних чинник≥в. ÷е поЇднанн¤ рац≥ональних та ≥ррац≥ональних мотив≥в впливу на сусп≥льну та ≥ндив≥дуальну св≥дом≥сть вимагаЇ системного п≥дходу до вивченн¤ окреслених проблем.

—творенн¤ пол≥тичного ≥м≥джу зд≥йснюЇтьс¤ за такою схемою:

-     засоби масовоњ ≥нформац≥њ формують спри¤тливий образ пол≥тика, апелюючи до емоц≥й виборц≥в;

-     систематичн≥ опитуванн¤ дають можлив≥сть визначити р≥вень попул¤рност≥ кандидата, його особливост≥ та пол≥тичн≥ позиц≥њ;

-     на њх основ≥ идаютьс¤ рекомендац≥њ щодо необх≥дного коригуванн¤ ≥м≥джу й персонал≥зованого звТ¤зку кандидата з виборц¤ми.

ƒо пол≥тичного маркетингу належать також Дтехнолог≥њ розвитку або експлуатац≥њ проблемиФ ≥ Дтехнолог≥њ захистуФ.

ѕ≥двищена увага до особи пол≥тичного д≥¤ча викликаЇ у його супротивник≥в бажанн¤ його скомпрометувати. ѕри цьому ≥нод≥ використовують прийом, ¤кий в юридичн≥й практиц≥ маЇ назву Ддифамац≥њФ, тобто поширенн¤ чуток, ¤к≥ компрометують кандидата.

“ехнолог≥¤ захисту в раз≥ дифамац≥њ передбачаЇ чотири можлив≥ в≥дпов≥д≥, ¤к≥ за ступенем ефективност≥ можна розм≥стити так:

-     усе, що сказано, брехн¤, ¤ не буду давати цьому в≥дс≥ч;

-     так, ¤ це зробив, але мав на це вагом≥ причини;

-     так, ¤ це зробив, але об≥ц¤ю, що це н≥коли не повторитьс¤;

-     атака на опонента: людина, ¤ка це сказала Ц нечесна людини.

ƒоц≥льн≥сть њх використанн¤ залежить в≥д ситуац≥њ, њњ в≥дчутт¤ пол≥тиком, а також в≥д оволод≥нн¤ ним технолог≥¤ми пол≥тичноњ боротьби.

ƒетальн≥ше проанал≥зуЇмо засновуванн¤ тих чи ≥нших пол≥тичних технолог≥й на приклад≥ виборчоњ кампан≥њ, ¤ку можна визначити ¤к сукупн≥сть д≥й, до ¤ких вдаютьс¤ парт≥њ, виборч≥ обТЇднанн¤ чи окрем≥ кандидати та њх команди дл¤ дос¤гненн¤ передвиборчих завдань.

ѕерша в ≥стор≥њ спец≥ал≥зована служба по проведенню пол≥тичних (у тому числ≥ виборчих) кампан≥й була орган≥зована в 1933 р. в  ал≥форн≥њ журнал≥стом  . ”айтекером ≥ рекламним агентом Ћ. Ѕакстером. «а 1933-1955 рр. вони провели 75 пол≥тичних кампан≥й, в 70 з ¤ких здобули перемогу.

ѕоступово накопичувалис¤ матер≥али в галуз≥ вивченн¤ електоральноњ повед≥нки громад¤н ≥ фактор≥в, що впливають на виб≥р певних кандидат≥в чи пол≥тичних сил. ¬иборч≥ кампан≥њ стали розгл¤датис¤ спец≥ал≥стами ¤к так≥, що п≥ддаютьс¤ анал≥зу, прогнозуванню та регулюютьс¤ за допомогою застосуванн¤ тих чи ≥нших пол≥тичних технолог≥й.

¬иборча технолог≥¤ Ц це сукупн≥стьспособ≥в впливу на маси з метою вплинути на њх електоральну повед≥нку та спонукати њх в≥ддати св≥й голос за певного кандидати чи парт≥ю. √оловна особлив≥сть виборчих технолог≥й Ц њх спр¤мован≥стьна включенн¤ соц≥ально-психолог≥чних механ≥зм≥в, ¤к≥ регулюють повед≥нку виборц≥в, зверненн¤ до переконань громад¤н, њх ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й, ≥нтерес≥в, настроњв, прагнень.

—учасний п≥дх≥д до виборчих технолог≥й в≥дзначаЇтьс¤ необх≥дн≥стю поЇднанн¤ практичного досв≥ду пол≥тичноњ боротьби та наукового знанн¤. ¬ажливо не ст≥льки знати добре в≥дом≥ прийоми передвиборчоњ боротьби, але й розум≥ти глибинн≥ причини усп≥ху чи невдач≥ конкретних технолог≥й.

¬иборч≥ технолог≥њ в руках профес≥онал≥в стають досить сильною зброЇю, ¤ка дозвол¤Ї пом≥тно зм≥нювати електоральн≥ симпат≥њ тих чи ≥нших груп населенн¤. ѕроте це стаЇ можливим т≥льки в тому випадку, ¤кщо виборч≥ технолог≥њ застосовуютьс¤ комплексно, у в≥дпов≥дност≥ з науково обірунтованою стратег≥Їю виборчоњ кампан≥њ, ¤кщо вони враховують повед≥нку пол≥тичних суперник≥в, а також реальн≥ процеси, що в≥дбуваютьс¤ у масов≥й св≥домост≥.

Ќа основ≥ анал≥зу передвиборчоњ ситуац≥њ виробл¤Їтьс¤ певна стратег≥¤ виборчоњ кампан≥њ, ¤ку можна визначити ¤к сукупн≥сть ≥нформац≥йних тем, розкриттю ¤ких повинна бути п≥дпор¤дкована вс¤ виборча кампан≥¤.

—тратег≥чний задум виборчоњ кампан≥њ може бути реал≥зованим т≥льки в конкретних справах самого кандидата, його команди та њх добров≥льних пом≥чник≥в. ¬иб≥р тих чи ≥нших прийом≥в безпосередньо залежить в≥д обраноњ тактики, тобто сукупност≥ прийом≥в та способ≥в д≥њ, ¤к≥ безпосередньо визначаютьс¤ розвитком ситуац≥њта нам≥рами д≥ючих ос≥б.

ћожна визначити к≥лька основних напр¤м≥в у виборчому процес≥:

-     створенн¤ гасла, тобто короткого зверненн¤ до виборц≥в, ¤ке стаЇ лейтмотивом вс≥Їњ виборчоњ кампан≥њ;

-     створенн¤ ≥нформац≥йних привод≥в;

-     п≥дготовка та поширенн¤ пол≥тичноњ реклами;

-     орган≥зац≥¤ виступ≥в кандидата перед виборц¤ми.

¬ сучасних умовах кандидату та його команд≥ доводитьс¤ вести виборчу кампан≥ю в гостр≥й конкурентн≥й боротьб≥ за голоси виборц≥в, ¤ка в≥дбуваЇтьс¤ по трьох напр¤мах:

-     просуванн¤ позитивного ≥м≥джу кандидата та його програми;

-     критика, викритт¤ недол≥к≥в суперник≥в;

-     захист вразливих стор≥н кандидата та його програми в≥д критики з боку суперник≥в.

¬ ход≥ будь-¤коњ виборчоњ кампан≥њ доводитьс¤ вир≥шувати питанн¤ про сп≥вв≥дношенн¤ цих трьох напр¤м≥в. ћожна побудувати передвиборчу боротьбу на пропаганд≥ своЇњ програми. ѕереважно цей шл¤х обирають парт≥њ та кандидати, ¤к≥ знаход¤тьс¤ при влад≥ та дос¤гнули значних позитивних результат≥в. ћожна обрати в ¤кост≥ головного напр¤му критику, викритт¤ конкурент≥в. як правило цей шл¤х обирають опозиц≥йн≥ сили, або кандидати, ¤к≥ знаход¤тьс¤ при влад≥, але не змогли дос¤гнути пом≥тних позитивних результат≥в. якщо ж в передвиборчих змаганн¤х пр≥оритетним стаЇ трет≥й напр¤м Ц захист ≥м≥джу, програми, то це говорить про слабк≥сть кандидата та його команди. ”часник передвиборчого змаганн¤, ¤кий перейшов до оборони. як правило приречений на поразку, бо в масов≥й св≥домост≥ починаЇ працювати стереотип: Ф¤кщо виправдовуЇтьс¤, значить, винуватийФ.

ƒосить часто передвиборча боротьба набуваЇ надзвичайно жорстких форм, фактично перетворюючись на змаганн¤ Фбрудних виборчих технолог≥йФ:

-     св≥доме поширенн¤ спотворенних факт≥в з метою компрометац≥њ суперника в очах виборц≥в;

-     п≥дкуп виборц≥в;

-     висуненн¤ у виборчому окруз≥ однофам≥льц≥в кандидат≥в-суперник≥в з метою дезор≥Їнтац≥њ виборц≥в;

-     проведенн¤ аг≥тац≥њ в≥д ≥мен≥ суперника в день, коли вона заборонена;

-     поширенн¤ анон≥мноњ антиреклами ≥ т.д.

ќкремо проанал≥зуЇмо т≥ виборч≥ технолог≥њ, ¤к≥ найчаст≥ше використовувалис¤ у ход≥ вибор≥в до ¬ерховноњ –ади ”крањни та м≥сцевих орган≥в влади в 2002 р.

Ќайпоширен≥шими виборчими технолог≥¤ми стали технолог≥њ типу ФЌагадую, це - яФ, що використовувалис¤ в розрахунку на:

-     звичайну, перес≥чну особист≥сть, котра Ї своЇр≥дним статистичним представником електорату, не маЇ великих, а то й майже н≥¤ких заз≥хань на владу, вважаЇ, що в≥д њњ голосу, точки зору в ц≥лому мало що у сусп≥льств≥ залежить, а тому на нењ може вплинути авторитет в≥домого, п≥знаваного кандидата:

-     те, щоб ознайомити виборц≥в з≥ своЇю особою, нагадати про себе, прозондувати, а чи сприймаЇ його громадськ≥сть, чи варто взагал≥ дал≥ прагнути сподобатис¤ електоратов≥.

ƒовол≥ попул¤рною була технолог≥¤ типу: Дя зроблю те, чого н≥хто не зможе зробитиФ. яскравим прикладом використанн¤ ц≥Їњ технолог≥њ може бути кампан≥¤ парт≥њ ДяблукоФ спр¤мована на скасуванн¤ податку на додану варт≥сть, коли один з њњ л≥дер≥в √. Ѕалашов нав≥ть опубл≥кував свою Д азку про зл≥ податки, або про те, ¤к добрий Ѕрод ≥ в≥дважний Ѕал вр¤тували планету ўаст¤Ф, у ¤к≥й ч≥тко простежувалис¤ аналог≥њ з пр≥звищами самого авторатал≥дера ДяблукаФ ћ. Ѕродського.

ƒосить часто ¤к окрем≥ кандидати та парт≥њ вдавалис¤ технолог≥њ Дклонуванн¤Ф. ¬арто згадати про виборчий блок Д«а ёщенкаФ ќ. –жавського, до ¤кого жодного в≥дношенн¤ не мав л≥дер електоральних симпат≥й ¬. ёщенко, Ѕлок ДЌародний –ух ”крањниФ Ѕ. Ѕойка, до ¤кого попул¤рний з к≥нц¤ 80-х рок≥в Ќародний –ух ”крањни не входив, чи однофам≥льц¤ л≥дера —оц≥ал≥стичноњ парт≥њ ”крањни ќ. ћороза, котрий сто¤в першим номером ¬сеукрањнськоњ парт≥њ труд¤щих. ѕроте розрахована на де¤ких неуважних виборц≥в ц¤ технолог≥¤ ви¤вилас¤ мало результативною, пом≥тно не вплинувши на зменшенн¤ к≥льк≥сть голос≥в тих, проти кого вона була спр¤мована.

ƒосить ефективним засобом впливу на виборч≥ симпат≥њ стали технолог≥њ типу ДтеледебатиФ.

ƒосв≥д останньоњ виборчоњ кампан≥њ в ”крањн≥ вказуЇ на зростанн¤ використанн¤ Дбрудних виборчих технолог≥йФ. ѕроте в своњй переважн≥й б≥льшост≥ украњнськ≥ виборц≥ вже навчилис¤ не п≥ддалис¤ њхньому впливов≥, а нер≥дко њх застосуванн¤ призводить до протилежного дл¤ орган≥затор≥в насл≥дку Ц зростанн¤ попул¤рност≥ кандидат≥в чи парт≥й проти ¤ких вони були спр¤мован≥.

 


—хема 3.1.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

—хема 3.2.

—труктура пол≥тичноњ д≥¤льност≥

 

 

 


††††††

 

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


—хема 3.3.

–ац≥ональне та≥ррац≥ональне в пол≥тиц≥

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


—хема 3.4.

ѕол≥тичне в≥дчуженн¤

 

 

 


——

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


—хема 3.5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


—хема 3.6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



—хема 3.7.

ќбТЇктивн≥сть та реал≥стичн≥сть пол≥тичного р≥шенн¤

 

 


†††

 

 

††††††

 

 

 

 

 

††††††††††

††

 

 

 

 

—ловник найб≥льш уживаних терм≥н≥в

≈фективн≥сть пол≥тичного функц≥онуванн¤ Ц фактична результативн≥сть д≥¤льност≥ основних владних структур та пол≥тичних л≥дер≥в, що вим≥рюЇтьс¤ ступенем виконанн¤ ними найважлив≥ших функц≥й управл≥нн¤ в≥дпов≥дно до вимог ≥ спод≥вань найвпливов≥ших сусп≥льних груп.

≤м≥дж − ц≥леспр¤мовано створений образ-у¤вленн¤ про певний обТЇкт (¤вище, особу, парт≥ю), ¤кий за допомогою асоц≥ац≥й над≥л¤ють додатковими ¤кост¤ми (соц≥альними, пол≥тичними, соц≥ально-психолог≥чними) завд¤ки чому формуЇтьс¤ його позитивне сприйн¤тт¤ народом.

ѕол≥тична д≥¤льн≥сть Ц специф≥чна форма активного ставленн¤ людей до свого сусп≥льного середовища, ¤ка маЇ на мет≥ ц≥леспр¤моване його регулюванн¤ та перетворенн¤ за допомогою фактора влади.

ѕол≥тична технолог≥¤ − система прийом≥в, техн≥к посл≥довного дос¤гненн¤ бажаного результату в т≥й чи ≥нш≥й сфер≥ пол≥тичноњ д≥¤льност≥.

ѕол≥тичне р≥шенн¤ Ц це вольовий, св≥домий виб≥р, сутн≥сть ¤кого пол¤гаЇ у вибор≥ принайм≥ з двох вар≥ант≥в.

ѕол≥тичний маркетинг Ц сукупн≥сть метод≥в ≥ способ≥в ц≥леспр¤мованого впливу того чи ≥ншого субТЇкта пол≥тики на р≥зн≥ соц≥альн≥ групи заради донесенн¤ до них виг≥дноњ про себе ≥нформац≥њ у найдоступн≥ш≥й форм≥ ≥ через найефективн≥ш≥ канали њњ поширенн¤.

ѕол≥тичний процес Ц функц≥ональна характеристика пол≥тичноњ системи, зм≥ст ¤коњ визначаЇтьс¤ виконанн¤м субТЇктами пол≥тики своњх специф≥чних ролей ≥ функц≥й.

 

ѕитанн¤ дл¤ самоконтролю

1. Ќавед≥ть приклади сучасних глобальних, рег≥ональних та нац≥ональних пол≥тичних процес≥в.

2. як≥¬и можете назвати приклади св≥домого невтручанн¤ у х≥д под≥й дл¤ отриманн¤ конкретних пол≥тичних насл≥дк≥в (абстенц≥он≥зму).

3. ¬ чому пол¤гають в≥дм≥нност≥ м≥ж р≥зними р≥вн¤ми пол≥тичноњ д≥¤льност≥?

4. Ќазв≥ть основн≥ умови ефективного пол≥тичного функц≥онуванн¤.

5. як≥ ¬и бачите причини пол≥тичного в≥дчуженн¤ в ”крањн≥?

6.¬ чому пол¤гають в≥дм≥нност≥ м≥ж р≥зними способами прийн¤тт¤ одноособових пол≥тичних р≥шень?

 

Ћ≥тература:

1.     Ѕалашов ј. Ќ. “ехнологи¤ избирательной кампании в западной политической науке // ¬есник ћосковского университета. - —ери¤ 12: ѕолитические науки. Ц 2000. -є 2. Ц —. 62-79.

2.     √оловатий ћ.ћистецтво здобувати владу // ѕол≥тичний менеджмент. Ц 2003. - є 1. - —. 49-58.

3.     √оловатий ћ. ‘.ћистецтво пол≥тичноњ д≥¤льност≥: Ќавчальний пос≥бник. Ц  ињв: ћј”ѕ, 2002. Ц 176 с.

4.     ƒжабасов ј. ј. ѕолитические технологии избирательных кампаний: проблема категориального осмыслени¤ // ¬есник ћосковского университета. - —ери¤ 12: ѕолитические науки. Ц 2000. -є 2. Ц —. 56-62.

5.      абаченко ј. ѕ. ѕолитический процесс и политическа¤ система: источники саморазвити¤ // ¬есник ћосковского университета. - —ери¤ 12: ѕолитические науки. Ц 2001. -є 3. Ц —. 102-119.

6.     —оловьев ј. ». ѕолитологи¤: ѕолитическа¤ теори¤, политические технологии: ”чебник. - ћосква: јспект ѕресс, 2000. - 559 с.

7.     “елешун —. ќ., Ѕарон≥н ј. —. ѕол≥тична анал≥тика, прогнозуванн¤ та пол≥тичн≥ консультац≥њ. Ц  ињв: ¬ид. ѕаливода ј. ¬., 2001. Ц 112 с.

Hosted by uCoz