“енденц≥њ в≥дмов

¬ приладах 40-45% в≥дмов виникаЇ внасл≥док помилок при проектуванн≥

20% - в≥дмови внасл≥док помилок виробництва

† 30% - помилки при експлуатац≥њ обслуговуючим персоналом

† 5-7% - в≥дмови через деградац≥ю матер≥ал≥в при експлуатац≥њ ≥ збер≥ганн≥ пристроњв та елемент≥в (стар≥нн¤ елемент≥в, часов≥ в≥дмови)

ѕроблема п≥двищенн¤ над≥йност≥ Ї комплексною. Ќад≥йн≥сть не виникаЇ стих≥йно, це завжди результат упущень, недисципл≥нованост≥, ¤к≥ допущено при проектуванн≥, виробництв≥ ≥ експлуатац≥њ виробу, недбальства. Ќад≥йн≥сть треба розгл¤дати ≥ при збер≥ганн≥ вироб≥в. ѕро над≥йн≥сть виробу у б≥льшост≥ випадк≥в згадують ¤к ¤к≥сть.

як≥сть продукц≥њ Ц це сукупн≥сть властивостей, ¤к≥ визначають ступ≥нь њњ придатност≥ дл¤ використанн¤ за призначенн¤м.  ожному виробу притаманн≥ своњ властивост≥, особлив≥ показники ¤кост≥, ¤к≥ про¤вл¤ютьс¤ в процес≥ його застосуванн¤(продукти Ц св≥ж≥сть, взутт¤ Ц м≥цн≥сть, зручн≥сть колодки, в≥дпов≥дн≥сть мод≥, верстати Ц продуктивн≥сть, точн≥сть, швидкод≥¤, швидко ≥ легко зам≥нн≥сть). Ѕ≥льш≥сть властивостей, ¤к≥ характеризують ¤к≥сть не повТ¤зан≥ одна з одною.

Ќад≥йн≥сть повТ¤зана з ус≥ма властивост¤ми виробу ≥ характеризуЇ про¤в вс≥х показник≥в ¤кост≥ виробу в процес≥ роботи. —ама по соб≥ над≥йн≥сть виробу ще не говорить про його високу ¤к≥сть (вир≥б може бути над≥йним, але волод≥ти† низькими технолог≥чними характеристиками). јле ¤кщо вир≥б маЇ висок≥ технолог≥чн≥ характеристики,† але не волод≥Ї високою над≥йн≥стю, то в≥н† втрачаЇ своЇ практичне значенн¤, оск≥льки не може бути повноц≥нно використаний в робот≥. Ќад≥йн≥сть Ї одн≥Їю ≥з складових ¤костей машини або приладу. ÷¤ частина ¤кост≥ особлива, вона характеризуЇ загальн≥ властивост≥ виробу. «абезпеченн¤ ¤кост≥ ≥ над≥йност≥ розгл¤даЇтьс¤ у всьому св≥т≥ ¤к важлива проблема нац≥ональноњ економ≥ки в≥д ¤коњ залежать темпи промислового розвитку, њњ нац≥ональний престиж, п≥двищенн¤ конкурентоспроможност≥ виробу. ѕроблема над≥йност≥ Ї складною ≥ складн≥сть р≥шенн¤ проблеми визначаЇтьс¤ њњ комплексним характером, оск≥льки техн≥чна, економ≥чна ≥ соц≥альна сторони розгл¤даютьс¤ в н≥й разом. ¬ир≥б ≥ прилад, система, апарат, вузол можуть бути охарактеризован≥ з боку над≥йност≥ : техн≥чним станом; поновленн¤м працездатност≥ ¤к≥стю.

Ќад≥йн≥сть маЇ св≥й держаний стандарт ”крањни ƒ—“” 2860-94

«г≥дно ƒ—“” п≥д над≥йн≥стю розум≥ють властив≥сть виробу (обТЇкта) збер≥гати в час≥ в установлених межах значенн¤ вс≥х параметр≥в, ¤к≥ характеризують здатн≥сть виконувати потр≥бн≥ функц≥њ в заданих режимах ≥ умовах застосуванн¤, техн≥чного обслуговуванн¤, збер≥ганн¤ та транспортуванн¤. Ќад≥йн≥сть залежить в≥д призначень обТЇкту ≥ умов застосуванн¤ ≥ вм≥щуЇ в соб≥ безв≥дмовн≥сть, довгов≥чн≥сть, збережуван≥сть ≥ ремонтоздатн≥сть ¤к окремо (поодиноко), так ≥ комплексно (в≥дразу двома властивост¤ми).

Ѕезв≥дмовн≥сть Ц це властив≥сть обТЇкта виконувати потр≥бн≥ функц≥њ в певних умовах прот¤гом заданого ≥нтервалу часу.

ƒовгов≥чн≥сть Ц це властив≥сть обТЇкта виконувати потр≥бн≥ функц≥њ до переходу у граничний стан при встановлен≥й систем≥ техн≥чного обслуговуванн¤ та ремонту.

«бережуван≥сть Ц це властив≥сть обТЇкта збер≥гати в заданих межах значенн¤† параметр≥в, що характеризують здатн≥сть обТЇкта виконувати потр≥бн≥ функц≥њ п≥д час ≥ п≥сл¤ збереженн¤ чи транспортуванн¤.

–емонтоздатн≥сть Ц це властив≥сть обТЇкта бути пристосованим до п≥дтримки та в≥дновленн¤ стану , в ¤кому в≥н здатний виконувати потр≥бн≥ функц≥њ за допомогою техн≥чного обслуговуванн¤ та ремонту.

ќбТЇкт Ц це система, прилад, машина, елемент, будова ¤кого розгл¤даЇтьс¤ з погл¤ду над≥йност≥ ¤к самост≥йна одиниц¤. јле обТЇкт може включати: техн≥чн≥ засоби; техн≥чний персонал; чи або њх поЇднанн¤.

—ьогодн≥ можна вид≥лити чотири групи обТЇкт≥в, ¤к≥ в≥др≥зн¤ютьс¤ показниками ≥ методами оц≥нки над≥йност≥.

 

ќбслуговуваний обТЇкт Ц обТЇкт, дл¤ ¤кого проведенн¤ техн≥чного обслуговуванн¤ передбачено нормативно-техн≥чною документац≥Їю або конструкторсько-проектною документац≥Їю.

Ќеобслуговуваний обТЇкт -† це обТЇкт, дл¤ ¤кого проведенн¤ техн≥чного обслуговуванн¤ не передбачено нормативно-техн≥чною документац≥Їю та конструкторсько-проектною документац≥Їю.

–емонтований обТЇкт Ц це обТЇкт, ремонт ¤кого передбачений та можливий ремонтованою, нормативною та конструкторською документац≥¤ми.

Ќеремонтований обТЇкт Ц це обТЇкт, ремонт ¤кого не передбачений нормативною ремонтною та конструкторською документац≥Їю.

¬≥дновлюваний обТЇкт Ц це ремонтований обТЇкт, ¤кий п≥сл¤ в≥дмови та усуненн¤ несправностей знову стаЇ здатним виконувати потр≥бн≥ функц≥њ, що задан≥ к≥льк≥сними показниками над≥йност≥.

√отовн≥сть Ц властив≥сть обТЇкта виконувати потр≥бн≥ функц≥њ в даних умовах прот¤гом заданого ≥нтервалу часу за умови забезпеченн¤ необх≥дними зовн≥шн≥ми ресурсами.

«а станом обТЇкта розр≥зн¤ють:

Ц          справний стан;

Ц          несправний стан;

Ц          працездатний;

Ц          непрацездатний;

Ц          критичний;

Ц          граничний.

—правн≥сть Ц це стан обТЇкта, за ¤ким в≥н здатний виконувати вс≥ задан≥ функц≥њ;

Ќесправн≥сть Ц це стан обТЇкта, за ¤ким в≥н не здатний виконувати одну ≥з заданих функц≥й;

 ритичний стан Ц це стан обТЇкта, що може призвести до травмуванн¤ людей, значних матер≥альних збитк≥в та ≥нших неприйн¤тних насл≥дк≥в.

√раничний стан Ц це стан обТЇкта, за ¤ким його подальша експлуатац≥¤ неприпустима чи недоц≥льна або в≥дновленн¤ його працездатного стану неможливе чи недоц≥льне.

Ќесправн≥сть може бути: незначною, частковою, значною, повною, прихованою, маскованою.

ƒефект Ц це кожна окрема нев≥дпов≥дн≥сть обТЇкта встановленим вимогам.

ѕошкодженн¤ Ц це под≥¤, ¤ка пол¤гаЇ у порушен≥ справного стану обТЇкта, коли збер≥гаЇтьс¤ його працездатн≥сть.

Hosted by uCoz